- Project Runeberg -  Filosofien i Norden : til oplysning om den nyere tænknings og videnskaps historie i Sverige og Finland, Danmark og Norge /
309

(1919) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Filosofien i Norge - 11. Henrik Ibsen, en norsk filosof - g. Livsforhold og livsidealer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1918. No. i. 119

lar de to kjønsforskjellige personligheter sælsomt gli over i en mystisk
enhet, det har ikke fundet nogen resonans i hans digtersjæl. Tingen har
sin dype grund i hans forfatterindividualitet. Ibsen er ikke nogen digter
for elskoven. Allerede grundtoet i hans fantasiliv som forfatter har gjort
at et spørsmaal som det om den fri kjærlighet ikke sysselsatte hamDen
elementære kjærlighetsfølelse med dens løsslupne lidenskap og dens
festlige sang bryter intetsteds frem i hans dramaer. I Kjærlighedens komedie
kiker læseren forgjæves efter at se flammerne engang slaa op. Den hymne
som synges til den lille gud med buen, skurrer av den skjære logik; den
vilde uten større omformning kunne brukes som stof i en
doktoravhandling. En viss naturlig skyhet i Ibsens natur, et kysk tilbakehold synes at
ha gjort sit til. Due fortæller fornøielig fra ungdomssamværet, at Ibsen
med en viss ihærdighet forsikret at han og hans vordende hustru skulde
indrette sig slik, at de bodde i hver sin etage, bare saa hverandre ved
maaltidene og tiltalte hverandre med »De«2 — »Du«s blir man gjerne
med sine levende oplevelser, naar de naar en viss grad av fortrolighet,
»De«s kan man være med sine erindringer. Ibsen lar i sine verker
menneskene komme i forhold til elskoven helst likesom gjennem erindringen
(sammenlign Søren Kierkegaard). Elskovshugen kommer ikke til lyd i
dramatiske optrin, kjærligheten blir ikke bærer av stundens handling. Det er,
som mente han at handling hadde han bruk for til »alvorligere saker«.

Alvorlige saker var for Ibsen fremfor alt spørsmaal som de om at
berge sin menneskepersonlighet — en mands eller en kvindes —
midt under alle de vanskeligheter som livet lægger i ens vei. Store farer
øinet han her just i egteskapet. I en optegnelse, antagelig fra ca. 1883,
uttaler han3: »Fribaarne mænd« er en floskel. Der findes ingen.
Egteskapet, forholdet mellem mand og kvinde har fordærvet slegten, sat
slave-merket paa alle. Denne frihetstrusel repræsenterer just den teoretiske
intrige som dramaet om Nora er bygget paa. Det samfundsforhold som
heter egteskap, indebær principielle vanskeligheter for kvindens fri
menneskepersonlighet. Samlivet mellem mand og hustru truer med at
kvæle individualiteten hos hustruen. »Et Dukkehjem« er et Ibsensk forsøk
paa at løse knuten, og det er blit verdenshistorisk programstykke. Under

1 Henning Kehler, hvis netop utkomne studier i det Ibsenske drama i flere stykker
har berøringer med min metode for Ibsenstudiet, opfatter vor digter i dette punkt
derhen, at han som individualist av instinkt har skyet at gjøre bruk av et emne der —

som spørsmaalet om egteskapsbrud — vilde føre samfundets retskrav op i gunstig
stilling. Men jeg tror saken kan utledes helt naturlig av et Ibsensk digterinstinkt
uten at man tyr til at underlægge ham denne refleksion. „Edda" 1916 hefte 1 s. 42 fg.

3 Aftenposten 1904 No. 588.

3 Eft. Skr. I, s. 310,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filnord/0319.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free