- Project Runeberg -  Filosofien i Norden : til oplysning om den nyere tænknings og videnskaps historie i Sverige og Finland, Danmark og Norge /
321

(1919) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Filosofien i Norge - 13. Retsfilosofiske arbeider og diskussioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1918. No. i.

fii.osofien i norden.

131

stakkars eiendomsforbryder har staten øvet større uret end han ved sin
ugjerning har øvet mot den. Ved eiendomskrænkelser er straffeutmaalingen
overdreven haard. E. drøfter ogsaa de principielle straffegrunder; han
holder opdragelseslæren for den eneste rigtige og forsvarlige opfatning.
Hvor meget av alt dette kan ha praktisk værdi, vil man naturlig alene
faa vite naar det som foreslaaes, blir maalt paa livets reale forhold. Men
flere av E.s idéer er skikket til at vække til eftertanke.

Bernhard Getz († 1901), i nogen tid (fra 1876) juridisk professor,
utførte som norsk retslærd et arbeide som dels er et led i en retsfilosofisk
interessant utvikling, dels har direkte berøring med filosofiske synsmaater
i samtiden. Den norske straffelov av 1902 er fremgaat av
straffelovs-kommissionens fremlæg i 1896, og dette var igjen i hovedsaken et verk
av Getz, som i 1887 kunde offentliggjøre et utkast med motiver. G. har
nok for sit verk hat naturlige forutsætninger i tidens almindelige
retsop-fatning og tilmed i mange punkter kunnet støtte sig paa lovarbeider i
andre land, især i Italien, Schweiz og Holland, men hans arbeide har dog
avgjort sin særegne fortjeneste. Er end de bærende idéer git paa forhaand
og ikke skapt av G., saa er dog de enkelte standpunkter inden den
saaledes optrukne ramme valgt og begrundet med selvstændighet. Og da det
her jamt dreier sig om principper, saa er det al grund til at prøve
det Getz har ført frem, under en filosofisk synsvinkel. I sin motivering
søker G. altid at faa frem den bærende retstanke. Og maaten dette sker
paa, vidner om dyp samføling med tidens retsbevissthet. Allerede maaten
selve grundspørsmaalet i strafferetten er opfattet paa, røber vis eftertanke.
Han tar ikke sit utgangspunkt i begrepet retsbrud eller i straffens idé. For
med disse størrelser sker en evig omdannelse. Nei, utgangspunktet er
mennesket, gjerningsmanden. Det gir tryg teoretisk grund. For den sjæl
som handler, er konkret bestemt, ved psykologiske og sociale forhold, og
hans gjerning gir et fast historisk holdepunkt for værdsætningen. Retten,
som har at tænke paa straffemidlerne og finde ut bedste straffemetoder,
tar fat paa sin opgave, idet den aller først tar i 01’esyn alle de levende
momenter som tilsammen betinger forbryderondet. Dermed er norsk lov
blit fastsat under stadig hensyn til etisk følelse og til tanken paa det
sociale fremskridtsarbeide. Den nye norske straffelov blev derfor, sammenlignet
med tidligere gjældende lover, utmerket ved forholdsvis human opfatning
av, hvorledes interesser skal vernes uten at hver krænkelse blir gjenstand for
utidig motslag fra samfundets side. Som eksempler kan henvises til
utelatelsen av dødsstraffen som straffeform, bestemmelserne om strafbart
for-sok, om nødstilstand, nødverge og vildfarelsens betydning. I særlig grad
fortjener Getz ros for de grundsyn han har hævdet om forholdsmaaten
Vid.-Selsk. Skrifter. II. H.-F. Kl. 1918. No. 1. 21

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filnord/0331.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free