- Project Runeberg -  Filosofien i Norden : til oplysning om den nyere tænknings og videnskaps historie i Sverige og Finland, Danmark og Norge /
330

(1919) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Filosofien i Norge - 13. Retsfilosofiske arbeider og diskussioner - 14. Erfaringsfilosofiens gjennembrud. Arne Løchen og Chr. B.-R. Aars

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

140

anathon aall.

H.-F. Kl.

ningslivet. Indtrykkene utenfra blir trykket ned til noget underordnet i
forhold til det egentlige personlighetsliv. Bevisstheten utvikler en
selv-opholdsdrift i flere former, saa sterk at den sætter hensynet til livet tilside
for det aandelige krav. Religionene har det tilfælles, at deres absolutheter
har ligget i noget utenfor bevissthetens egne lover. De mest primitive
absolutheter fandtes i det ukjendte, fremmede: anankestadiet. Senere traadte
til ubestemte forestillinger om en hemmelig ophøiet kraft som støttet
menneskets behov: magistadiet. Saa den vigtige religionshistoriske periode,
da forestillingene om det vidunderlige hellige var knyttet til
personligheter. Den religiøse følelses næste epoke vil kanske knytte sig til
forestillingen om idéers hellighet, bevissthetslover. Den centrale tanke maatte
da bli noget i retning av det psykokratiske princip og hævdes i gjerning
gjennem en verdensvirksomhet som gaar ut paa at forvandle’ubevisst
energi til bevisst. A. gjør opmerksom paa, at den bevissthet som trodser
paa altets aandsbestemthet ved bevissthetens seier over tilværelsen, har sit
hvilepunkt mere i karakter end i forstand. I kraft av dette hævder følelsen
bevissthetens supremati som uopgivelig lov ogsaa mot forestillinger om
skranker som i øieblikket synes uoverstigelige. Interessen som normativ
idé faar den opgave at bygge op denne tilværelsens høieste organisation.

Med det sidstnævnte arbeide er vor fremstilling av filosofihistorien i
Norge rykket saa langt frem som tiden med dens almindelige tænkning i
øieblikket. Men inden den filosofiske drøfting naadde et virkelig moderne
trin og arbeidet med den nyere eksakte videnskaps og de prøvede meto
ders midler, hadde Norge maattet vente en stund.

14. Erfaringsfilosofiens gjennembrud.
Arne Løchen og fckç. B.-R. Aars.

Den principielle tilslutning til erfaringsfilosofien blev først tat for god
ved universitetet i Kristiania da aarhundredet var omme, idet Arne Løchen
1900 blev utnævnt til ekstraordinær professor. L. hadde været paa tale
som norsk filosof allerede ved Lyngs død i 1884. Men posten som Lyngs
eftermand blev paa Monrads tilskynding tilbudt den svenske teolog og
filosof Wikner, som hadde sin utdannelse i Boströms skole. I samme aand
blev avgjørelsen truffet ved den nye embedsledighet ved universitetet i
1888. Efter at ha skrevet en prisavhandling om et emne fra
sprogpsykologien i 1877 studerte L. nogen aar i Frankrike og Tyskland positivistisk
filosofi og psykologi efter nyere metoder (Taine, Laas, Wundt, G. E. Müller).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filnord/0340.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free