- Project Runeberg -  Filosofien i Norden : til oplysning om den nyere tænknings og videnskaps historie i Sverige og Finland, Danmark og Norge /
339

(1919) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Filosofien i Norge - 15. Norske eksperimentalpsykologiske og psykofysiologiske studier

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1918. No. i.

fii.osofien i norden.

339

aandingen at man skulde kunne gjøre denne skilnad til grundlag for en
periodeinddeling for menneskenes opfatning av sjælen og livet. Paa
den andre side har refleksionen paa »aanden« som noget der er inde i
mennesket før det pustes ut, sikkert været med paa at forme idéen om
sjæl og liv. Ogsaa det som er inde i legemet, respirationsstoffet, blir
opfattet som et slags materie; den henlægges til visse organer som man merker
rører sig. Hjertet slaar, mellemgulvet løftes. En nærliggende tanke er
at forholdet til legemet kan løses. Sjælebytningslæren kommer til
utfoldelse. Besætning finder sted, en fremmed aand tar bolig i individets
legeme. Det tredje trin blir indledet av den græske videnskap.
Hjerneanatomien blir grundlagt. Alkmaion peker paa hjernens betydning for
bevisstheten. Hippokrates’ skole blir grundlagt; saa kommer Galens
verker, de blir den medicinske bibel, som man trodde blindt paa i over
1000 aar. I 14. aarh. begynder saa navnlig i Italien og Frankrike
medicinen at frigjøre sig fra det geistlige formynderskap og fra det galenske
system, som var bragt i samklang med den kristne treenighetslære.
Længere fremme i verket leverer W. et bidrag til en menneskehistoriens
filosofi, idet han utvikler en eiendommelig lære om lover for en psykopatisk
utarting. I et andet arbeide: Psykopatiske og seksologiske bemerkninger
om tabu og totem (Vid.selsk.s Forh. for 1915 no. 4) gir Winge et bidrag
til diskussionen om psykologien hos det primitive menneske.
Utgangspunktet for at forstaa menneskets opfatning av livet og av sig selv maa
man søke i grundinstinktene hos de høiere rygradsdyr, deres
sansnings-evne og hukommelsesanlæg, med det særvilkaar for mennesket som ligger
i dets høiere intelligens og dets taleevne. W. tar avstand fra Wundts
folkepsykologiske utviklingsteori (utv. fra pygmæernes kulturtrin gjennem
totemisme til helte- og gudetiden). For at lære den hele utviklingsproces
at kjende maa man forbinde studiet av etnologi og folklore med den
fysiologiske og patologiske psykologi og med seksologien. W. fremhæver
betydningen av tabu og anfører flere iagttagelser om fugaldriften og dens
ytringsformer hos mennesket; men særlig vigtig er den sammenhæng det
raar mellem opfatningen av respirationen og totemismen. Den indre
bevægelse (hjerteslag og mellemgulvsbevægelse) mente man skyldes et dyr
inde i legemet. Eksspirationsluften kunde man til tider se, den lignet en
orm; og svangerskapet gav anledning til tanken om et dyr; til det kom
forestillinger fra drømmetilstanden, forestillinger om sjæledyret som kan
krype ind og ut av en. Dyret er ophav til fødsel, sygdom og død: det
er totemdyret. Her mener W. at ha paavist gangen for idéutviklingen
fra iagttagelsen av aandedrætsfænomenet til grundlægningen av den tote-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filnord/0349.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free