- Project Runeberg -  Filosofien i Norden : til oplysning om den nyere tænknings og videnskaps historie i Sverige og Finland, Danmark og Norge /
345

(1919) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Filosofien i Norge - 16. Pædagogisk filosofi og psykologi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1918. No. i. fii.osofien i norden. 345

tilspidse sig i det spørsmaal, om det er med rette at den gjældende
skoleplan, som ligger til grund for undervisningen, er ens for begge kjøn, da
den dog aabenbart er fortrinsvis tilskaaret for gutter. Fremdeles reiser
han, paa grundlag av erfaringer gjort gjennem eksperimenter med over
3000 barn (gutter og piker i omtrent samme tal), det spørsmaal, om ikke
den etiske opdragelse av tanke- og følelsesliv hos barnet kræver
paavirkning gjennem særegen moralveiledning og ikke bare gjennem religion.
R.s studie, som er blit paaskjønnet for sin heldige metodiske form, rører
ved mangt et interessant psykologisk fænomen og drar forhold frem i
lyset som karakteriserer vilkaarene for aandslivet hos de unge herhjemme.
Med rette ser han positive realiteter i de idealer som raar inden
en menneskekreds. Maaten R. redigerer sine prøvespørsmaal til barna
paa, er bedre end hos hans forgjængere. Han spør: Hvem av alle
dem som du har hørt eller læst om, eller som du kjender, vilde du
helst være lik, og hvorfor vilde du det? Paafaldende for Norge er den
ringe plads som historiske personer har paa listen av forbilleder. Barna
holder sig mere end noget andet sted til kjendte i hus, skole og
naboskap eller til personer de har hørt om i religionsundervisningen. De gir
som grund for sit valg længe rent almindelige egenskaper hos forbilledet
(god, vis, from osv.); først langsomt blir det til en større specialisering
i grungivingen. Især er dette paafaldende hos piker. Omvendt er pikerne
mere samvittighetsfulde i virkelig paa sin maate at fuldføre opgaven og
svare paa det de er spurt om. Paa materielle fortrin, paa denne verdens
goder tænker ytterst faa, færre end barn i andre land. Barn hvis
opførsel skolen har at klage paa, vælger med stor samstemmighet saadanne
forbilleder som er laant fra krigshistorien, eller som paa anden maate staar
i ry for mot og uforfærdethet. Den andre del av studiet gjengir statistisk
og ræsonnerende resultatet av undersøkelser utført med over 800 unge
mænd og kvinder, elever ved norske lærerseminarer i alderen fra 18—25
aar. Det viser sig ved dette forsøk, som det ikke har lykkes at faa de
unge mennesker at være med paa at utføre paa tilfredsstillende maate i
andre land, at skolen er den væsentlige kilde for forbilledstoffet for disse
alderstrin. Av de ulike fag er under vor synsvinkel morsmaalet det mest
frugtbare; efter det kommer historieundervisningen, en tilbaketrukken rolle
spiller den bibelske historie. Forældre indtar meget høiere plads blandt
kvindelige end blandt mandlige elever; mest skattet er hos forældrene det
forstaaelsesfulde kameratskap. Venskap har i disse aar meget større
betydning for kvinder end for mænd (ved 19-aarsalderen har man
høidepunktet). Det rent etiske stræv synes i disse aar at gripe sterkere ind i
den praktiske virkelighet end det rent religiøse. Over halvparten av

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filnord/0355.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free