- Project Runeberg -  Filosofien i Norden : til oplysning om den nyere tænknings og videnskaps historie i Sverige og Finland, Danmark og Norge /
348

(1919) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Filosofien i Norge - 17. Moderne naturfilosofisk verdensforklaring i Norge - 18. Kundskapsteoretisk og æstetisk idealisme, teorier om livets historie og tilværelsens maal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

348

anathon aall.

H.-F. Kl.

aapnet rum for at anta en vigtig forskjel mellem uorganiserte og
organiserte systemer. I de første kan en utvikling bare ske i én retning (givet
med den empiriske tid). 1 den sidste kan den ske i begge retninger. Det
organiserte stof vilde vi altsaa ha at tilkjende større frihet end det
uorganiserte. Retningsmulighetene er ikke de samme for de to systemer.

Læren om de mulige »unaturlige« processer er Boltzmanns teori noget
modificert. Det er intet til hinder for som hjælpemiddel i en matematisk
operation at indføre irrationale størrelser. Videnskabelig kritisk blir denne
utvei først da, naar deslike størrelser, i interesse av redegjøret, ved en
eller anden bestemmelse stilles i realforbindelse med et begrep som har
konkret virkelighet. Paa det punkt kan det hele, videnskabelig dømt, let
springe. Et virkelighetsbegrep som man i nyere tid er tilbøielig til at
eksploitere for øiemed som de her antydede, er tiden. Naar det kniper
under det logiske redegjør, saa blir ofte utveien søkt i en henvisning til
tidsformen (eventuelt som en 4de dimension). Boltzmann søker i det her
foreliggende tilfælde at retfærdiggjøre sin teori ved en hypotese om, at de
fornuftige væsener som skulde være vidne til saadanne »unaturlige«
processer, vilde regne tiden i negativ retning. Eksistensen for disse fornuftige
væsener maa man vel da tænke forholder sig paralelt med denne unatur
og altsaa ogsaa selv har negativ retning. Men er ikke det at forklare
ignotum per ignotius? Hvad tanke man skal forbinde med en varighet
eller et tilvær av denne art, er ikke fattelig for vor nuværende logik.
Det maa imidlertid erkjendes at W.s utsyn over ontologiske
verdensmulig-heter ikke nødvendig deler skjæbne med denne ulogiske tidsfilosofi.
Tvertom, hans hypotese om mulige verdenshistoriske forskjeller mellem
uorganiserte og organiserte systemer er et tankefuldt forsøk paa at
sammenfatte den fysikalske virkelighet i et eneste naturfilosofisk verdenssyn.

18. Kundskapsteoretisk og æstetisk idealisme, teorier
om livets historie og tilværelsens maal.

I helt andre baner end de nys skildrede bevæger tænkningen
sig hos Richard Eriksen, universitetsstipendiat fra 1916. E. søker at
hævde en viss spiritualistisk opfatning av sjælsbegrepet under analysen
av grundspørsmaal inden sjæle- og kundskapslæren. Hans første
filosofiske studie Jeget og tænkningen 1911 egner sig ikke for videnskabelig
diskussion, men i 1915 gav han ut et arbeide deri han var gaat frem
efter bedre metoder: Tænkningens psykologiske utviklingsbetingelser.
Sine egne synsmaater vil han først hævde paa grundlag av de indsigter

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filnord/0358.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free