- Project Runeberg -  Filosofien i Norden : til oplysning om den nyere tænknings og videnskaps historie i Sverige og Finland, Danmark og Norge /
355

(1919) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Filosofien i Norge - 18. Kundskapsteoretisk og æstetisk idealisme, teorier om livets historie og tilværelsens maal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1918. No. i. filosofien i norden. 355

rette muligheten av et standpunkt som hævder at noget kan behage og
ikke være skjønt. Han drar i tvil det uløselige forhold mellem
skjønhets-opleving og lystfornemmelse. Det blir en opgave at bestemme en
normativ æstetik. Begrepet æstetisk forhold maa gaa tilbake paa noget fælles.
K. vil med Kant indskrænke den rene skjønhet paa noget formalt; hvorved
er at merke at det motsatte av form er ikke indhold, men stof. Den rent
æstetiske lyst hænger ved formen; spørsmaalet blir da om arten i den
form som skal vække æstetisk behag. Her gjælder, at likesom opfatningen
av materien i en gjenstand, sansekvalitetene, sker gjennem sansene,
saaledes blir formen opfattet ved indbildningskraften. Begrundelsen for det
almengyldige i den æstetiske dom utleder K. — med kantisk bevisførsel
— av den transcendentale domsevne og dens plads i kundskapslivet i det
hele. Den æstetiske lyst er at forstaa i sammenhæng med begrepet:
hensigtsmæssighet uten hensigt. Lysten er da den maate vi er os denne
hensigtsmæssighet bevisst paa. Det dreier sig om en hensigtsmæssighet
hos forestillingskræftene i deres indbyrdes forhold under hensyn til
er-kjendelsesarbeidet i almindelighet. K. mener gjennem denne løsning at
ha naadd det maal han har sat sig med sin undersøkelse.
Hovedelementene i det æstetiske ér med det forbundet til enhet. Det er imidlertid
urigtig at paastaa, at man ikke kan ha opfatning av en saadan
hensigtsmæssighet uten at derfor skjønhetsindtryket melder sig; likesom omvendt
det kvalitative ved en æstetisk følelse — man tænke f. eks. paa følelsen
ved at høre et musikverk — ikke kommer til sin ret ved K.s definition.
Standpunktet synes derfor fra én side set for vidt, fra en anden side set
for snævert.

Som talsmand for en human livsfilosofi optrær prof. i europæisk
litteratur Chr. Collin i flere skrifter. I sit verk Leo Tolstoi og nutidens
kulturkrise, 2. utg. 1911 stiller han Leo Tolstois skikkelse paa bakgrund
av de sterke brytninger inden den menneskelige kultur. Collin ser en
fremtidens videnskap i at erkjende lovene for dette kulturens liv. Hans
tanker om denne sak tilspidses i det han behandler i et avsnit for sig
(s. 255 fif.): Loven om kulturorganenes harmoni. Han mener slegten er
oppe i en stor socialpolitisk omdannelse; og han søker at godtgjøre at
samfundsordningen efterhaanden i menneskeslegtens egen velforstaaede
interesse vil avpasses efter den nødvendige samhjælp, idet en stigende
livsutvikling kræver voksende forbundsevne. Samme grundtanke blir ført
videre i et andet skrift: Brorskapets religion og den nye livsvidenskap
1912. Man vil ha at efterspore lovene for livsformenes fremgang og
tilbakegang paa vor jord. Et saadant studium maatte bli grundlagt paa
samarbeide mellem biologi og kulturvidenskap, eller — samfattet til et fælles

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filnord/0365.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free