- Project Runeberg -  Filosofiens historia efter Pontus Wikners kollegium /
16

(1896) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

skap. Med afseende på uppfattningen af det substantiela finnas
nu två olika åsikter.

Rcal/s/uen fattar det substantiela såsom kroppsligt/ idealismen
fattar detsamma såsom andligt. Hyllar jag nu realismens
ned-skrifna åsikt, måste jag fatta kunskapen såsom förhållandet
mellan subjektet och ett yttre; idealismen åter måste fatta kunskapen
såsom förhållandet mellan subjektet och ett inre. Alltså :

Realism är den åsikt, som fattar det substantiela såsom
kroppsligt och kunskapen såsom förhållandet mellan subjektet och ett
yttre.

Idealism är den åsikt, som omfattar det substantiela såsom
andligt och kunskapen såsom förhållandet mellan subjektet och ett
inre.

Indelningsgrund: b) uppfattning af absolut verklighet och af
filosofi: 1. empirism och 2. rationalism. Om jag fattar det
absoluta olika, måste jag ock fatta filosofien olika.

Empirism är den åsikt, som fattar det absoluta såsom sinnligt.

Rationalism är den åsikt, som fattar det absoluta såsom
osinn-ligt.

Till det sinnliga räknas 1) detför sinnena gifna, det kroppsliga,

2) äfven sådant, som har väsentligt sammanhang med det för
sinnena gifna. Sådant är först ur sinnena abstraherade former,
tid, rum, etc., samt allt det hos en person, som har det nyssnämnda
till innehåll. Det osinnliga däremot är upphöjdt öfver tidens och
rummets medelbara eller omedelbara inskränkning. Empirist är
jag, om jag skall karakterisera det absoluta och lånar
bestämningar ur den sinnliga världen. Har jag nu fattat det absoluta
såsom sinnligt, måstejag äfven åt filosofien ge ett sinnligt innehåll och
likaså åt hvarje annan vetenskap, då sålunda skillnaden mellan den
empiristiska filosofiens och de andra vetenskapernas innehåll ej blir
någon åtskillnad, utan en skillnad till formen, ej reel, utan formel
skillnad. Då nu öfriga vetenskaper tagit hvar sitt stycke af
verkligheten till objekt, så återstår ej något enskildt, utan filosofien
måste taga det gemensamma till objekt. Så är däremot ej
förhållandet vid rationalismen : Rationalist är jag, om jag för att
karakterisera det absoluta, lånar bestämningar ur den osinnliga världen.
Då sålunda rationalismen fattat det absoluta osinnligt, har den en
särskild värld att upplåta åt filosofien. Således blir skillnaden

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filosofihi/0022.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free