- Project Runeberg -  Filosofiens historia efter Pontus Wikners kollegium /
20

(1896) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Evdaimonism i vidsträckt bemärkelse är praktisk empirism, den
åsikt, som fattar det högsta goda såsom något sinnligt; dels a)
evdaimonism i inskränkt bemärkelse: hädonism, njutningslära,
lägre praktisk empirism, som fattar det goda såsom det sinnliga
välbefinnandet, i konkret sinnlig bemärkelse, dels (3) praktisk
intellektualism, klokhetslära, högre praktisk empirism, som fattar
det goda såsom det nyttiga i abstrakt sinnlig bemärkelse.

b) Praktisk rationalism är den åsikt, som ej fattar det högsta
goda såsom något sinnligt. Då man hyllar denna åsikt, kan man
antingen göra, såsom a) negativ praktisk rationalism: förneka det
sinnliga, utan att sätta något annat i stället, hvarigenom det goda
blir negerandet af det sinnliga, eller ock, såsom /?) positiv praktisk
rationalism: vara medveten om en osinnlig värld att sträcka sig till,
hvarigenom det goda blir något öfvernaturligt. Det sinnliga är då
ej det goda, men kan vara medel för det godas förvärfvande.

III. Öfversikt af filosofiens hufvudperioder.

Hufvudperioderna inom den filosofiska utvecklingen komma att
sammanfalla med dem inom den religiösa, emedan filosofien och
religionen hafva samma objekt, det absoluta, gudomliga. Där är
dem emellan blott en skillnad i formen, vetenskapligheten.

A. Den förkristna perioden är jämförelsevis naturalistisk,
utgående från den förutsättningen, att det högsta är något
operson-ligt.

B. Den kristna perioden är jämförelsevis supranaturalistisk,
utgående från den förutsättningen, att det högsta är något
personligt.

Inom den förkristna perioden urskiljas :

I. Den orientaliska.

II. Den grekiska.

III Den grekisk-orientaliska.

Inom den kristna perioden tirskiljas :

I. Medeltidens.

II. Den nyare tidens.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filosofihi/0026.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free