- Project Runeberg -  Filosofiens historia efter Pontus Wikners kollegium /
28

(1896) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

grund? Frågan, livad det absoluta är i ocli för sig, förekommer
här ej så mycket; möjligen i eleatismen.

3. Indelning eller s. k. skolor:

a. Jonismen, lägre empirism.

b. Pytagoreismen: högre empirism.

c. Eleatismen: uegativ, teoretisk, rationalism.

d. Sojistiken: skepticism.

A. Jonismen.

a. Allmän karakteristik.

1) Formelt: Den innebär en öfvergång från en ovetenskaplig
världsförklaring till verklig filosofi ; från en mystisk ståndpunkt till
en verkligt spekulativ. Öfvergången betecknas därigenom, att man
ej allenast, som förut, letar efter något, hvilket kunde sättas såsom
yttersta grund för allt, utan efter en grund, mellan hvilken och det„
som därur skall förklaras, må kunna uppvisas ett begreppsmässigt
sammanhang. Försöket att tillgodose denna fordran betecknar
öfvergången från myt till filosofi.

2) Reelt: Ståndpunkten i detta afseende karakteriseras
därigenom,

a) att det filosofiska problemet fått följande form: Hvad är’
alltings grundämne, och hur har allting ur det ämnet
upp-kommit ? Genom att gifva det filosofiska spörsmålet denna lydelse
har man tagit två saker för gifna, nämligen 1) att den yttersta
grunden skall vara materia, sålunda materialistisk åsikt, 2) att
sammanhanget mellan det absoluta och det, som därur skall
förklaras, är ett tidssammanhang; det förra en realistisk, det senare
en empirisk, obevisad förutsättning;

(3) att denna riktning innebär en öfvergång från panteism till
ateism, är ett sväfvande mellan panteism och ateism. Den är
panteism, i fall man hufvudsakligen tänker på formen, ateism, om man
fäster sig vid substansen.

3) Vetenskapliga riktningar: a) Dynamisk fysik och b)
mekanisk fysik. Dessa skiljas på tvenne sätt: 1) genom att den
dynamiska omedelbart förbinder urämnet och lifvet, under det att
den mekaniska nekar denna förbindelse, sökande källan till
lifsytt-ringama inom något annat än den blotta materien; 2) genom att

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filosofihi/0034.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free