- Project Runeberg -  Filosofiens historia efter Pontus Wikners kollegium /
40

(1896) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

d) Orörligt, ty intet annat vara finnes, i hvilket det skulle
öf-vergå, oeh intet tomt rum, hvari det skulle röras.

IV. Zeno, från Elea, lärjunge till Parmenides. Stod såsom
berömd patriot högt i anseende omkring 450.

Jämte Parmenides är Zeno den berömdaste eleaten. Liksom P.
utfört den positiva, så har Zeno utfört den negativa sidan af
eleatismen, d. v. s. bemötte motsatta meningar. Eleaterna säga:
det sant varande är: 1) oändligt eller orörligt, 2) mångfaldslös
enhet. Sålunda skall Zeno bevisa omöjligheten af 1) dess
mångfald, 2) dess rörelse. Här är att märka, det Zeno ej nekar att i
världen finns mångfald och rörelse, men han nekar, att de finnas i
det absoluta, i det sant varande.

a) / den sanna verkligheten finns ej mångfald, ty om det där
funnes mångfald, skulle det varande få två motsatta karakterer,
nämligen a) oändlig litenhet, /?) oändlig storhet.

a) Det skulle bli oändligt litet, ty: mångfald = många enheter;
enhet = något i rummet odelbart, men detta är = det oändligt
lilla.

f3) Det skulle bli oändligt stort, ty i fall enheten skall vara
något verkligt i rummet så skall där finnas kropp, men kroppen
måste ha storlek; af denna kroppens storlek får man en
oändlighet. Ty antag tvenne saker A och B, så finnes dem emellan en
gräns C; mellan A. och C en gräns D o. s. v. i oändlighet. Han
har fullkomligt rätt uti att, om jag uti det varande släpper in en
tvåfald, så släpper jag ock in hela oändligheten.

b) I den sanna verkligheten finns ej rörelse/ ty i rörelsen
ligger en orimlighet. Ex.: “den snabbfotade Achilles och den tröga
sköldpaddan”. Achilles skulle aldrig hinna sköldpaddan. Ty
rörde han sig 10 gånger så fort som sköldpaddan, och denna hade
100 fots försprång, så vore sköldpaddan, då A. sprungit dessa
100 fot, 10 fot förut; då A. sprungit dem, vore hon en fot före, då
A. sprungit den, fot före o. s. v. Att det i verkligheten går
annorlunda, visar den sinnliga verklighetens orimlighet.

Om Gud lärde Z. 1) att han är evig-, ty uppkomst är lika omöjlig,
som från in.tet; 2) att han är endast en, ty af flere lika fullkomliga
äringen fullkomligast, och af flere olika fullkomliga äro de
ofullkomligare ej gudar. 3) Att Gud såsom blott en är fullkomligt likartad :
hel och hållen seende, hörande, tänkande.

Ut g. anm.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filosofihi/0046.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free