- Project Runeberg -  Filosofiens historia efter Pontus Wikners kollegium /
94

(1896) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

/3) kan den kallas öde, om man tänker på att den verkar nöd-

A’ändigt.

Med sammanfattning af synpunkterna a) och b) kan den

c) kallas Aoyos crTreppariKos = ett alstrande förnuft = en
förnuftig kraft, likasom ett frö, inlagdt i universum.

Jag kan ock betrakta det absoluta i motsats mot det relativa,
och då kallar jag det

d) natura naturans = universi immanenta enhet och princip;
världen blir i motsats härtill: natura naturata.

Decta hvad angår det absoluta.

3) Hvad är det relativa? Svar; sammanfattningen af alla
enskilda föremål. Harje sådant har i sig en aktiv och en passiv
sida. Hela världens aktiva sida: Gud; dess passiva sida:
materien.

4) Världsförklaring.

Denna är lika med Heraklits. Sålunda en värld i ständig
rörelse af slocknande och återtändande. Men på grund af
inflytelsen från Aristoteles kommer denna världsutveckling att försiggå
efter nödvändiga lagar = KaO’ ei/xappeV^v. Denna process har sina
stora perioder = “världsår”. Mellan två närliggande världsår
kommer en förbränning éK-n-vpuicns, som innebär utplånande af
hvarje individuel företeelse. Så en ny värld, ny förbränning etc.

5) Människan består af själ och kropp. Själen är hennes aktiva,
kroppen hennes passiva sida. Själen är kroppslig; —fortvarar till
världsförbränningen; — har sju förmögenheter, nämligen de fem
sinnena, aflelse- och språkförmågan.

6) Frihet består i spontaneiteten vid bifallet till vissa
föreställningar enligt själens natur, d. ä. i inre lagenlighet och aktivitet.
Detta vill säga: själen är fri så till vida, att det ej behöfver vara
någon yttre nödvändighet, som bestämmer den, men väl en inre,
ty allt försiggår efter nödvändiga lagar = KaO’ tlfxapixévrjv.

7) Stoikerna ställa sig på vänlig ståndpunkt i förhållande till
folkreligionen, dock med det villkor, att den tolkas allegoriskt.

III. Etik.

Lära om det högsta goda, dygden, utförd under form af
pliktlära.

1) a) Dvgden består i att lefva i öfverensstämmelse med
förnuftet, med den allmänna världskraften. Då detta världsförnuft är

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filosofihi/0100.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free