- Project Runeberg -  Filosofiens historia efter Pontus Wikners kollegium /
101

(1896) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

III. Den grekisk-orientaliska spekulationen.

1) Allmän karakter och syftemål.

a) Den är en mystisk-teosofisk religionsfilosofi.

Religionsfilosofi är den så till vida, som dess hufvudintresse är

att visa människan vägen till förening med Gud.

Mystisk är den så till vida, som det blir på den omedelbara
känslans väg, som människan visas fram till Gud.

Teosofisk är den så till vida, som ett öfversinnligt innehåll
läg-ges äfven i den sinnliga världens form.

b) Till sin historiska ställning är denna spekulation en
repro-duktiv synkretism af orientalismen och den grekiskt-filosofiska
bildningen, a) Från orientalismen har den: abstrakt och negativt
transcendent naturalism. Naturalism — att det gudomliga fattas
i analogi med ett naturting, såsom något opersonligt;
transcendent naturalism = att detta gudomliga väsen är upphöjdt öfver
allt, hvad denna världen tillhör, öfver all härvarande natur;
denna transcendenta naturalism är abstrakt och negativ = att
det gudomliga karakteriseras genom att man frånkänner det vissa
bestämningar, man får veta, hvad det ej är, icke hvad det är. Nu
beskrifna naturalistiska innehåll — såsom materiel — gjutet i (3)
en idealistisk och rationalistisk form, lånad från den
grekiskt-filo-sofiska bildningen.

21 Spekulativ ståndpunkt.

a) Denna spekulation har utgått från den djupt kända
motsatsen mellan denna världen och det gudomliga och behofvet att för
människan öppna en väg till Gud. — Sålunda ett
praktiskt-reli-giöst behof. Men detta behof har tillgodosetts därigenom, att
man af människan, för hennes förening med Gud, fordrat, att hon
skulle afkläda sig allt, som hör till hennes personlighet, all
indi-viduel bestämning, ty all sådan hör enligt denna världsåskådning
till det ändliga, hvilket ligger på denna sidan gränsen mellan Gud
och världen.

b) I afseende på den allmänna ståndpunkten, det filosofiska
resultatet, är denna spekulation

a) i principen negativ rationalism, d. v. s. det gudomliga karak-

Filosofiens historia. 7

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filosofihi/0107.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free