- Project Runeberg -  Filosofiens historia efter Pontus Wikners kollegium /
115

(1896) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2:o) teism — i motsats mot panteism och ateism. Gud är enr
oberoende af världen och person .

y) I afseende på förhållandet mellan Gud och världen
framhäf-ves skapelsebegrcppet såsom ett uttryck af Guds personliga
själf-ständighet. l:o) Guds personliga frihet och själfständighet är
bevarad genom skapelsen, ty världen är en produkt af en viljekraft
å Guds sida och icke en produkt af en naturprocess. 2:o) Gud är
ej blott grund till världens form, utan äfven grund till det ämne,
hvaraf världen består — detta i motsats mot Platons och fieres
dualism, hvan materien jämte Gud sattes såsom något
ursprung-ligt.

8) Guds inverkan på världen är medelbar genom Aoyos, ordet =
Sonen, som var evig hos Fadern. Sonen är all uppenbarelses
förmedlare mellan Gud och allt annat.

e) Människan framhålles såsom Guds beläte, såsom
gudabefryn-dad. Hon har fallit från detta sitt tillstånd, men blifvit frälst
genom Kristus. Både fallet och frälsningen träffa hela
mänskligheten, ty denna är ett organiskt helt.

2) De alexandrinska kyrkofäderna.

a) Representanter: Klemens Alexandrinus och hans lärjunge

Origenes.

Klemens Alexandrinus, f omkr. 220, och synnerligen hans
lärjunge Origenes, t 254, båda lärare i kateketskolan i Alexandria,
ännu från relativt naturalistiska kategorier och analogier samt
därför med relativt-emanatistiskt resultat kämpande med kristlig
anda och synpunkt; vinsten (öfver gnosticismen, genom de
föregående) = det vid denna formalistiska spekulation i
begreppsfor-merna inlagda och föreställda innehållet.

b) Läror.

De alexandrinska kyrkofäderna hafva ej blott framhållit
apolo-geternas åsikter, utan äfven sökt att däråt gifva en börjande
vetenskaplig form, en systematisering. — Här visar sig sålunda först
en börjande vetenskaplig spekulation.

Men naturligt var, att de i Alexandria uppträdande teologerna
kommo under inflytande af den alexandrinska bildningen,
neo-platonismen. Häraf blef en följd, att ett litet hedniskt element
inblandade sig hos Klemens och Origenes. Härtill hör:

l:o) tendensen att fatta Gud, Fadern, såsom en bestämningslös,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filosofihi/0121.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free