- Project Runeberg -  Filosofiens historia efter Pontus Wikners kollegium /
138

(1896) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

greppet; — men att jag kan utsäga existensen om Gud, det hade
Anselmus aldrig bevisat.

Om sålunda Gud existerar, hurudan är han ? Han har alla
fullkomligheter, som jämte existensen ligga i hans begrepp. Bland
andra:

a) Gud är skapare af allt — särskildt af hvarje människa, af
hennes förstånd och af världen.

P) Gud är sannfärdig = vill ej bedraga någon.

y) Gud är allsmäktig = kan göra hvad han vill, sålunda också
laga så, att ingen genom hans förvållande bedrages.

Af dessa Guds egenskaper kan denna slutsats dragas: Eftersom
Gud har skapat världen, skapat mitt förstånd, så har jag i Guds
sannfärdighet och allmakt en borgen för att, om jag använder
mitt förstånd rätt, d. v. s. efter de egenskaper, som ligga i dess
natur, jag ej blir bedragen, utan kommer till en sann kunskap om
världen. Mitt förstånd använder jag rätt, när jag såsom sant
affirmerar endast det klart och tydligt förnumna.

Sålunda, när jag klart och tydligt inser något, så har jag i Guds
sannfärdighet och allmakt en borgen för dess sanning.

Nu har jag sålunda kommit så långt, att jag med säkerhet vet:
l:o) att jag själf finns till såsom en andlig, tänkande varelse; 2:o)
att jag i min själ har förnimmelser, dels klara och tydliga, dels
dunkla; 3:o) att Gud finns till såsom ett oändligt, tänkande
väsen, och 4:o) att han är en borgen för sanningen af mina klara
och tydliga förnimmelser. Ar det något mer, som jag klart och
tydligt inser? Ja!

5) Jag har en klar och tydlig uppfattning af en kroppslig värld;
sålunda finnes en kroppslig värld. Om denna skall Cartesius nu
anställa en närmare undersökning, hvarvid om världen ej andra
påståenden än de klart och tydligt insedda skola uttalas. — Klart
och tydligt inser han, att i världen finnes: figur, delbarhet eller
utsträckning och rörelse eller rumförändring. På dessa principer
skall Cartesius sålunda bygga en fysik, en världsförklaring. Nu
skulle Cartesius naturligtvis, om han ville tillämpa sin egen
grundsats, att ingenting säga annat än hvad han klart och
tydligt förnimmer, stanna vid att säga: Jag förnimmer klart och
tydligt, att figur, delbarhet och rörelse finnas i världen; om där
finnes något mer, förnimmer jag ej klart och tydligt. — Men nu

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filosofihi/0144.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free