- Project Runeberg -  Filosofiens historia efter Pontus Wikners kollegium /
172

(1896) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

het. Härvid må i förbigående anmärkas, att den moral, han
uppställer, är negativt rationalistisk. Skälet härtill se nedanför.

3) Kant har ock anställt teleologiska betraktelser öfver naturen,
behandlat naturen såsom teleologisk, såsom förutsättning för
realisationen af det praktiska. Den praktiska förmågan behöfver ett
objekt i naturen, och detta objekt måste hafva en viss egenskap för
att kunna praktiskt behandlas, nämligen teleologi.

c. Läror.

1. Kritiken af det rena förnuftet.

Kants åtgörande i teoretiskt afseende är sammanfördt i hans
skrift: “Kritik der reinen Vernunft.” Denna skrift sönderfaller i två
afdelningar: Elementarlära och metodlära. Här hålla vi oss till
Element ar lär an.

Denna indelas i: •

1) Transcendental estetik.

2) Transcendental logik, med dess underafdelningar:

a) Transcendental analytik och

b) Transcendental dialektik.

“Transcendental” kommer af “transcendent”, som är = det, som
går utöfver all erfarenhet. Transcendentalt är = det, som väl går
utöfver hvarje enskild erfarenhet, men däremot faller inom de
allmänna villkoren för erfarenhetens egen möjlighet. Från en annan
sida sedt är transcendentalt = det, som tillhör kunskapsförmågan
på förhand, men som ändå äger tillämpning på erfarenheten.

Det problem, som Kant för sig uppställde till lösning, uttryckte
han så: Huru äro syntetiska omdömen a priori möjliga?

Ett aprioriskt omdöme är ett sådant, hvars giltighet ej stödjer
sig på erfarenheten, och som därför kan utsägas a priori, på
förhand, i förhållande till erfarenheten. De omdömen, som enligt
Kants terminologi äro aprioriska, äro sådana, som innebära
nödvändighet. I problemet talas ock om syntetiska omdömen. Ett
syntetiskt omdömes motsats är ett analytiskt omdöme, som är
det, hvars predikat redan ligger i subjektets begrepp. Att sådana
gälla med nödvändighet, faller af sig själft. Ett syntetiskt
omdöme däremot är enligt Kant ett sådant, hvars predikat väl ligger
i subjektet, men ej i subjektets begrepp. Då sådana omdömen ej
kunna fås genom blott begreppsanalys, kan jag enligt Kant få dem
blott genom ett slags åskådning. Därför är att fråga efter synte-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filosofihi/0178.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free