- Project Runeberg -  Filosofiens historia efter Pontus Wikners kollegium /
206

(1896) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

fullständigt. Ty hvar och en af dem uttryckte blott delvis, hvad

det är.

3:o) Det har ej heller någon kvantitet, ty all sådan är en
relativ bestämning.

Sedan får man också på grund af slutledning från den
fenome-nela världen se, att det varande är flere sådana enkla och
kvan-titetslösa väsenden = realia. Dock finns ej ett oändligt, blott ett
mycket stort antal af realia. Till begreppet om sådana realia
skola nu alla andra begrepp omarbetas, om motsägelsen skall
försvinna. Alla motsägelser, som den fenomenela världen för oss
företer, låta fördela sig på trenne “grundmotsägelser”, som äro
fästa vid tre särskilda begrepp.

a) Begreppet om ett ting med dess egenskaper.

b) Begreppet om förändringen.

c) Begreppet om jag’et.

a) Hos tinget med dess egenskaper är det felet, att
egenskaperna skulle vara flere, oeh ingen bland dem, för sig tagen, uttrycker
själfva tinget. Och ej heller alla egenskaperna tillsammans, om
jag nu kunde få ihop dem alla, uttrycka själfva tinget; ty
summan af tingets egenskaper är aldrig = tinget själft. Här råder
sålunda den motsägelsen, att en flerhet gör anspråk på att vara
detsamma som en enhet.

b) Äfven begreppet förändring uttrycker motsägelse. — Ty en
förändring är ej tänkbar, utan att jag tänker mig ett föremål,
som under alla förändringsstadier är detsamma, är identiskt. Men
att tinget är detsamma är = att ingen förändring äger rum.
Sålunda för att en förändring skall kunna äga rum, får tinget ej
förändras. Häri ligger motsägelsen. Densamma kan ock inses från
följande synpunkt: Om en förändring sker hos ett föremål A, så

skall den förorsakas af ett föremål B, som då naturligtvis själft
måste förändras, och B:s förändring har då sin orsak i C etc.
Sålunda börjar man fråga efter orsaken till förändring,’så leder detta
till regressus in infinitum.

c) Afven vid begreppet “jag” är motsägelse häftad. Begreppet ’
jag är ett “subjekt-objekt” = det förnimmer sig själft. Sålunda:
Jag är = en, som förnimmer sig själf. Detta själf är = en, som
förnimmer sig själf, och så vidare i oändlighet. Så att jag är en,
som förnimmer en, som förnimmer en, som förnimmer, etc. Eller:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filosofihi/0212.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free