- Project Runeberg -  Filosofiens historia efter Pontus Wikners kollegium /
216

(1896) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

olika hufvudtyperna uppstått. Men det är icke blott på detta vis,
som lifvet utvecklas och bestämmes, utan härtill komma äfven
geologiska förändringar, som i sin mån inverka på utvecklingen,
äfvensom detsamma gäller om olika klimatförhållanden o. s. v.
Således har det från början varit ett ständigt framåtgående från
lägre till allt högre former, tills slutligen människan framträdde
såsom den sista länken i denna utvecklingskedja.

I sin bok “Descent of Man” försöker Darwin att på samma sätt
uppvisa uppkomsten och utvecklingen af människans intellektuella
och moraliska förmåga, ehuru han icke söker att visa början till
dessa, sådana de ju ock enligt denna teori måste förefinnas i de
lägre och lägsta lifsformerna, såsom hos blötdjur, stråldjur och
ka-vitetsdjur o. s. v. Om denna första begynnelse, säger han, är det
fåfängt att forska, lika fåfängt som det är att söka utforska
lif-vets första uppkomst. Dessa problems lösning tillhör en aflägsen
framtid, om de annars någonsin skola lösas. Han tillstår vidare,
att skillnaden i fråga om de intellektuella fakulteterna hos de mest
ociviliserade folkslag och de högst utvecklade djuren är ofantlig,
men han säger ock, att denna skillnad, så stor den än månde vara,
icke är en artskillnad, utan endast en gradskillnad, hvilken
sålunda borde kunna utjämnas.

Detta söker han att visa genom jämförelse mellan vissa djur och
människor. Han har dock aldrig gifvit tillräckliga skäl för den
naturliga uppkomsten af människans distinktiva och typiska
förmåga i andligt och moraliskt hänseende, ej heller har han på ett
tillfredsställande sätt kunnat lösa problemet om tungomålens
uppkomst. Försöket att utjämna skillnaden i dessa fall, mellan de
lägst stående människor och de högst stående djuren, är icke
något annat än ren gissning.

Darwin söker att kringgå detta, då han säger: “Om man på-

står, att de högre fakulteterna, såsom själfmedvetande o. d., äro för
människan utmärkande, så måste det dock medgifvas, att dessa
äro resultaten af andra högt utvecklade förmågor, och att dessa
åter igen äro resultaten af ett mycket högt utveckladt
meddelelse-sätt eller språk, såsom det hos människan heter. Om
själfmedvetande är barnet medfödt, eller om det först vid erforderlig ålder
börjar att reflektera på sin egen tillvaro, är väl ej lätt att afgöra.
Det senare kan vara lika sant som det förra.”

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filosofihi/0222.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free