- Project Runeberg -  Finland i 19de seklet. Framstäldt i ord och bild af finska skriftställare och konstnärer /
77

(1893) [MARC] With: Leo Mechelin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Folket af Z. Topelius - Kyrka, skola, vidskepelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

psalmböcker, stål, åskviggar (i jorden funna forntida stenyxor), ormskallar, spindlar, grodor; mången
sjukdom besvärjes i badstugan. Nio slags örter användas; ett hängande såll profeterar. 1600-talets
hexor, som redo om påsknatten på
kvastar till Blåkulla, ha efterträdts
af kloka gummor, till hvilka man
reser länga vägar, eller af trollkarlar,
hvilka skaffa tillrätta stulet
gods. Bland mycket kvacksalveri
ingår äfven användbar folkmedicin;
från denna härstammar den nu af
läkarekonsten adopterade massagen.
De upplyste le, de okunnige frukta,
och mest fruktadt i norra Finland
är att blifva krossad», det är att af
någon ovän hemsökas med oförklarliga
krämpor, som kunna gälla lifvet,
om de ej göras oskadliga genom
andra, motverkande trollmedel.

Ryktet för trollkunnighet
tillväxer mot norr. I Sverige är hela
Finland misstänkt. I Nyland litar
man icke rätt på tavastländingen. I Tavastland fruktar man österbottningen, och i Österbotten
anses lapparne vara de fruktansvärdaste. Kastar man stål i en plötslig stormhvirfvel, blir en
lappgumma synlig, sopande med sin kvast.

illustration placeholder
Ill. FT[=Ferdinand Tilgmann]

Sjuk kvinna, efter en tafla af A. von Becker.


Den hedniska »haltian» kvarlefver i tron på rådare eller rån. Berg, sjöar, floder, källor, ja äfven
bostäder hafva sitt rå, och mången intygas ha sett dem. Ännu för sextio år sedan offrades småmynt i
källorna. Rönnen är helig och spår i elden friarelycka. Grodan och svalan får ingen döda: grodan har
förr varit menniska, och svalan ligger om vintern i dvala på sjöbottnen. Ät spindeln offras affallna
tänder. Spinner han nedåt, bådar han ofärd, uppåt lycka. Ormen håller ting med sitt folk, o. s. v.

*



Hedendomens sol- och eldsdyrkan kvarlefver i midsommarelden (kokko), som på några orter
tändes äfven om pingstnatten (helavalkea). Kokkon tändes helst på bergshöjder, men äfven på
vattnen, och är ett kärt folknöje. Där
genomvakar byns ungdom
midsommarnatten under musik, lekar och dans,
utan aning om att de fira solgudens
fest, baldersbålet, vid den årstid, när
dagens drottning står högst på
himmelen. På gården eller på fältet står en
hög, blomsterprydd stång (fordom
majstång). Stugan är löfprydd, trappan eller
gården kringgärdad med unga björkar.
Ynglingarnes salutskott ljuda i den
dagklara natten, och herregårdens unga
döttrar afklippa i hemlighet rågax,
omknutna med profetiska färger, som nästa
natt angifva sorg eller glädje.

illustration placeholder
Ill V. W.[=Westerholm] Önninge by -91

Önninge by (Åland)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:47:44 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/finland19/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free