Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - A. De bildande konsterna af J. J. Tikanen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
framskjuten ställning inom det moderna landskapsmåleriet öfver hufvud. Holmberg anslöt sig till
den då ännu nya realistiska riktningen, som i norrmannen Gude hade sin ledare. Men den tidens
»naturalism» snarare befordrade än uteslöt en omdiktning af naturen, hvilket visade sig såväl i
»kompositionen» af landskapet som i den stämningsfulla koloriten. Enligt dessa principer lärde
Holmberg sig att tolka drifkraften i Tysklands rikare natur (t. ex. i den parkbild med blommande
kastanjer af år 185G, hvarmed han till först väckte uppseende i Diisseldorf, samt i den odaterade
westfaliska bondgården, troligtvis från följande år, i Kejsaren-Storfurstens palats i Helsingfors) och
ibland hände sig äfven senare, att hans nordiska landskap fingo en liknande yppighet (t. ex. den
praktfulla skogsinteriören i regnväder af år 1859 på samma ställe). Emellertid visade sig redan
tidigt Holmbergs själfständighet både i val af motiv och i en ännu större natursanning, än den
för skolan i allmänhet utmärkande.
Ill. O. ANDERSEN. X. A. Skog i regnväder, efter en tafla af W. Holmberg. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>