- Project Runeberg -  En Sommer i Finmarken, Russisk Lapland og Nordkarelen /
151

(1871) [MARC] [MARC] Author: Jens Andreas Friis - Tema: Sápmi and the Sami, Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Finmarken - Boris-Gleb - „Svitsch, Pomitj“

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Skoltelapper. 151

De russiske Skoltelapper ere baade med Hensyn til Sprog,
Sæder, Skikke og Udseende temmelig forskjellige fra de
lutherske Lapper i Sydvaranger. Mændenes Dragt er ogsaa
tildels russisk, ligesom alle Kvinder have anlagt den
russiske Hovedbedækning. I Kristendomskundskab staa de langt
tilbage for disse, idet de ikke kunne læse, ingen Bøger have
og ingen Skoleundervisning faa. Kun et Par Gange om
Aaret kommer Popen fraPeisen til Kapellet for at holde
Gudstjeneste. Af enkelte Individers høie Væxt samt rige rødlige
Skjæg ser man tydeligt, at de ere stærkt blandede med
russisk Blod. Mange af dem kunne ogsaa tale Russisk,
uagtet ingen Rus bor dem nærmere end Præsten i Peisen.
Deres Lappisk er ogsaa stærkt blandet med Ord af det
russiske Sprog. Deres Døbenavne ere russiske, ja endogsaa
Navnene paa Rensdyr, som ellers i alle Dialekter pleie at
være originale lappiske, ere af russisk Oprindelse. En Ren
med hvid Hals eller hvidt Hoved kaldes Bjæloslijei eller
Bjæl-lof (rus. bjelui, hvid). Svitsch kaldes en Ren, som En, der er i
Livsfare lover til Helgenen Trifan for sin Redning. Er
Faren vel overstaaet, bringes Renen til Kirkestedet, naar der
holdes Marked, og. sælges til den Høistbydende. For
Pengene kjøbes af Præsten Voxlys (r. svietchj, Lys), der opstilles
i Boris-Glebs Kapel eller i Peisens Kirke og tændes, naar
Vedkommende indfinder sig for under Bukking og Korsing i
Timevis at takke sin Helgen for hans Bistand.

Pomitj er ogsaa Navnet paa en Ren, (af russ. pominalj,
bede for en Af døds Sjæl). Naar en Mand eller Kone dør,
udvælges af den Afdødes Renhjord det bedste og feilfrieste
Dyr. For Betaling overlades det til nærmeste Slægtning, og
for Pengene kjøbes røde Voxlys, der brændes hjemme i
Huset til Ære for den Afdøde. Efter Folketroen kommer der
nemlig en Engel, Individets specielle Skytsengel, ned fra Him-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 17 23:34:48 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/finmar1867/0177.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free