Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
dra rikare källor än nyssnämnda äldre fragment att
till-gå, emedan biografierna derefter blifva utförligare. De
äldre lefnadsteckningarne äro affattade i fullkomligt
katolsk anda, de senaste ifrån Kurk deremot i rent
protestantisk; derföre har rättvisa vederfarits alla, och
krönikan har i allmänhet befunnits vara högst pålitlig och
sanningsenlig, ehurn nog compendiös, upptagande blott 37
qvartsidor i tryck.
Det bland Juustens arbeten som dernäst haft mesta
nyttan med sig är utan tvifvel hans postilla, ehuru den
fiörblifvit otryckt och numera kanske icke finnes tilj..
Sam-manskrifven i Moskva 1570 och bärande titeln
Explica-t io nes (eller Analysis) evangeliorum dominicalium et
prae-cipuarum feriarum totim anniy fanns den före Abo brand
1827 i akademins bibliotek, der den begagnats af
Rhy-zelius och Porthan, men förstördes af lågorna.
Handskriften ansågs vara af Juustens egen hand, och var
dedicerad: ”Honorabilibus juxta ac diseretis viris dominis
ecclesiarum pastoribus, sacellanis et aliis quibuscunque
verbi Dei ministris Finlandensibus.” Denna postilla på
Latin var veterligen den första och enda af någon Finne
författade predikosamling under hela 16:de seklet. Dock
hadc en Svensk munk Johannes Montigena (hemma ifrån
Kopparberget), förföljd för sin katolska tro, åren 1554
—1569 suttit fången på Tavastehus slott och der
sam-manskrifvit förklaringar på Latin öfver en del
söndags-evangelier, med ledning af en mängd kyrkofäders och
skolastikers skrifter, dem han fått låna under
fångenskapen af vänner och lika tänkande ; med höfvidsmannens
på Tavastehus slott tillåtelse hade han ofta predikat
der-städes. Munkens handskrift, som ifrån Tavastehus var
tillegnad den i Rom lcfvande så kallade
Upsala-erkebi-skopen Olaus Magnus, finnes ännu i Upsala bibliotek.
Juustens homilier följa helt och hållet den analytiska
metoden, hvilken också mest begagnades af.reformatorerna;
dock så att han vanligen har inledning och afdelar
analysen i vissa delar. Han säger sig vid sammarskrifvan-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>