- Project Runeberg -  Kort oversigt over Det Norske Missionsselskaps historie og missionsutviklingen herhjemme /
4

(1911) [MARC] Author: Immanuel Flood
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Thomas von Westen er født 1682 i Trondhjem. Tidlig lærte
han livets motgang at kjende og maatte kjæmpe sig frem under trange
kaar; men lysten til studeringerne var ubetvingelig, og her var det
teologien som særlig drog ham. Der fortælles om ham, at han som
student bodde sammen med en kamerat, der var likesaa fattig som
han selv. Tilsammen hadde de kun én dragt, saa vidt anstændig at
de kunde vise sig i den paa gaten — og gammel var den. Var den
ene ute maatte den anden sidde hjemme.

Men frem kom han. Han blev kandidat og fik sig en post i
Trondhjem en kortere stund og blev saa Prest i Romsdal.

Imidlertid var der i 1714 dannet et selskap i Kjøbenhavn, hvis
formaal var at arbeide for evangeliets fremme, og det var saa ganske
naturlig at tanken lededes hen paa de hedninger som bodde i det
nordlige Norge — finnerne. Thomas v. Westen blev kaldt til dette
arbeide.

Finnerne var visftnok blit tvunget til at la sig døpe, men der
blev litet eller intet gjort for at fremme oplysningen blandt dem og
forkynde dem evangeliet. De lot nok sine barn døpe, gik av og til
selv tilalters, men sin meste tid tilbragte de paa fjeldet og bodde der
som hedninger. De hadde sine gudebilleder, amuletter og troldmænd,
gamle sagn om trold og aandevæsener var nøie knyttet til deres
aandelige forestillinger og spillede en ganske anden rolle blandt dem
end de spredte og faa brudstykker som kunde naa til dem av evangeliet.

Og ikke blot boligforholdene stod her i veien. Ogsaa sproget
var en stor hindring.

En ting hadde de indflyttede nordmænd lært dem: at drikke
brændevin, og her var de i høi grad lærvillige, til stor skade for sig
selv baade paa sjæl og legeme.

Hvordan var det nu med presteforholdene her nord? Hele det
nuværende Tromsø stift hørte dengang under Trondhjems stift, saa
tilsynet fra biskopens side blev saare ringe. Prestekaldene her nord
var desuten saa store, hvert omfattende flere av de nuværende, og
antallet av prester litet, og nødig vilde de saa langt nord, saa kaldene
ofte stod ubesat i længere tid. Nabopresterne fik da hjælpe til saa
godt de kunde, til skade for sin egen menighet, til litet gagn for den
fremmede menighet.

Og selv om alle kald var besat og der var iver hos presterne,
saa var det forbundet med store besværligheter at søke finnerne op paa
deres bosteder, og følge efter dem indover de store fjeldvidder, øde og
ubebodd som de var og med et barskt klima.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Feb 16 03:31:45 2017 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/finomisshi/0006.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free