Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Forord
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
at kjæmpe mod det bestaaende (Attalea princeps f. eks.)
Den kunst at indvirke paa læserne i en bestemt
retning finder man ingensteds saa udviklet som i
Rusland. Alle fremragende russiske digtere siden
Gogol er tendensdigtere, og de, som ikke er det,
vinder ingen anerkjendelse.
Under dette synspunkt maa ogsaa Garschins
digtning betragtes. Hans fortællinger viser en
fremragende begavelse for skildringen af det
menneskelige sjæleliv, som han dog synes at kjende alene
fra dets skyggesider, og der gaar gjennem dem et
demokratisk og pessimistisk præg; tendensen er
rettet direkte mod den bestaaende samfundsordning.
De lider dog ogsaa af den nervøse overspændthed
og det til sygelighed potenserede følelsesliv, som er
karakteristisk ikke blot for vor tid, men især for
det russiske samfund. Man finder hos ham en
merkværdig blanding af ungdommelig idealisme og tidlig
moden skepticisme. Hans skisser er helt igjennem
realistiske; han forsmaar al pathos, alt tilgjort,
kunstlet og usandt. Skikkelserne træder frem i
plastisk skarphed, han har aabent øie for alle feil
og mangler i det sociale liv, hans fremstilling er
dristig og fordomsfri. Trods sin korte virketid er
han anseet som en af Ruslands mest talentfulde
unge digtere.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>