- Project Runeberg -  Öfversigt af Finska Vetenskaps-Societetens Förhandlingar / XXV. 1882-1883 /
151

(1853)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

151

exegeter dermed förstå Purim-festen, som inföll en månad
tidigare. Frälsarens uteblifvande från den tredje påsken 781
motiveras dels af den honom omgifvande stora folkmängden,
dels af Johannes döparens halshuggning några månader der-
förinnan, hvilken händelse tydligen förökade Judarnes för-
följelselust. Med denna helt naturliga kronologiska indel-
ning af Frälsarens verksamhetstid är dödsåret noga bestämdt,
så vida utgångspunkten är säker. Denna tid (782) var för
Romerska riket och isynnerhet för staden Rom ganska be-
dröflig. Tiberius vistades då på Capri och rasade som ett
vilddjur mot sina undersåter. Grymma afrättningar hörde
till ordningen för dagen, en stum förtviflan rådde i Rom,
ty ingen kände sig säker för en plötslig blodsdom från den
misstänksamma tyrannen. Detta förklarar äfven Pilati rädsla,
så snart Judarne nämnde kejsaren; han ville hellre fälla en
orätt dom, än utsätta sig för den ögonskenliga faran att
bli anklagad inför en så blodtörstig herrskare som Tiberius.

7. Kyrkofädernas uppgift om dödsåret.

Med allt skäl kunde man på förhand förmoda, att nå-
gon gammal tradition om tiden för en så vigtig händelse som
Kristi lidande och död, skulle hafva bibehållit sig och blif-
vit antecknad i kyrkofädernas talrika skrifter. En sådan
har också verkligen funnits, men råkade delvis i glömska
genom kyrkohistorikern HEusebii stora anseende; han åter
vågade synbarligen icke lita på traditionen (som han troli-
gen kände), utan räknade ungefär 4 år efter Johannes döpa-
rens uppträdande i Tiberii 15:e år — enligt den missför-
stådda uppgiften hos Lukas — och ansåg derföre Kristus
hafva lidit döden i Tiberii 19:e regeringsår, räknade från
Augusti död, således år 785. Ehuru denna Eusebii uppgift
berodde blott på en beräkning med oriktig utgångspunkt och
således icke har någon historisk vigt, förvillade den dock
många forskare ända till senare tider. Men många andra
ansedda kyrkofäder höllo sig troget till traditionen, och satte
Kristi död i Tiberii femtonde regeringsår (ifrån Augusti död
räknadt), med det vigtiga tillägg att Rubellius Geminus och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:12:52 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fivetsoc/25/0183.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free