- Project Runeberg -  Öfversigt af Finska Vetenskaps-Societetens Förhandlingar / XXV. 1882-1883 /
155

(1853)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

155

Jerusalems och kringliggande trakters befolkning åter freda-
gen den 14 nisan, får sin förklaring af ett Judiskt stadgande,
som Ideler anför efter rabbinen Maimonides, att nemligen de
stora högtiderna lagenligt kunde firas på två olika dagar
(såväl den rätta, som dagen förut), just för osäkerhetens
skull om den föregående månaden bort ha 29 eller 30 dagar.
Ty månadernas längd, som berodde af nyet, var vid Kristi
tid ännu icke bestämd, utan kunde variera på en dag; der-
före fingo aflägsnare boende för säkerhetens skull fira sina
högtider på två dagar, så t. ex. Galiléerna. Dertill kom
ännu att vid påsken strömmade till Jerusalem en så ofant-
lig mängd menniskor, att, då lammen borde slagtas i temp-
lets förgård, en dag omöjligen kunde hinna till för alla,
utan man nödtvungen måste begynna slagtandet redan före-
gående dagen, då lammet äfven lagenligt kunde ätas. Ga-
liléerna, såsom mindre ansedda än Judéens inbyggare, fingo
naturligtvis välja den föregående dagen. Att antaga denna
förklaring är alldeles nödvändigt, ty i motsatt fall kommer
man till den orimligheten, att såväl fängslandet som domen
och korsfästandet skulle hafva skett på sjelfva första påsk-
dagen, den 15 nisan, just under det årets största högtid fi-
rades. ’ Men med antagandet af två i lag medgifna påskaft-
nar, är all svårighet löst.

Då nu således alla dessa grunder gifva samma resul-
tat, utan att någon nämnvärd svårighet i något enda fall
yppar sig, måste man anse årtalen fullt säkra, nemligen att
Kristus föddes år 747 efter Roms grundläggning, 6 år före
vår tidräkning, döptes vid löfhyddohögtiden 778, och afled
den 15 april 782, år 29 eft. Kr. enligt Dionysii aera. Alla
de författare, som vilja utbyta något af dessa kronologiska
data mot andra, inveckla sig i ohjelpliga motsägelser, som:
icke kunna lösas utan mycket hårdragna förklaringar.

För läsarens beqvämlighet utsättes här, hvilka år i vår
vanliga tidräkning motsvara årtalen ab urbe condita:

714—39 före Kr. Herodes blir konung.
T24—29 ,, oo» Augustus ensam herrskare.
732—21 ,, -»» Herodes tempelbyggnad.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:12:52 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fivetsoc/25/0187.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free