- Project Runeberg -  Ludvig Feilbergs Samlede Skrifter. Anden Udgave /
559

(1918) Author: Ludvig Feilberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

559

Vilje kan være to Ting. Den kan være noget, der bunder 1 Følelsen
uf, hvad man skal (,,Om der er lige såa mange Djævle i Worms,
søn der er Tagsten paa lusene, saa vil jeg derhen"); saa er den
noget af det højeste, der kan røre sig i et Menneske, Saa er det,
som om det egentlig ikke var Menneskets Vilje, men Naturens
Vilje i Mennesket (objektiv Vilje). Men den kan ogsaa være nøget i
høj Grad menneskeligt (subjektiv), saasom Vilje hos uartige Børn,
selvraadige, herskesyge Personer, Vilje der bunder i Attraa 0. desl.
Det er nok Vilje; men den Vilje måa man sandelig gerne lade være
med åt udraabe som en Dyd. Den Tåle om Vilje, der i vore Dage
saa ofte høres, og som forstaaet paa rette Maade selvfølgelig maa bi-
faldes af alle, — det er netop det Ord. der skal siges til en dekadent
Slægt — kan blive til Ulykke, naar den ikke ledsages af en nøj-
agtig Betegnelse af, hvad det er for en Vilje, man mener. Folk mis-
forstaa Ordet og anlægger den Vilje. der bedst anstaar dem. Det er
noget. der ikke kan fremhæves nok, at Vilje kan betyde to ganske
modsatte Ting. Maaske selve Bestræbelsesfænomenet i begge Til-
fælde er det samme — derfor har Sproget kun ét Ord — men der er
en fuldstændig Fortegnsforskel. Med Plus for, er det saare rigtigt,
at Vilje er noget, man gerne skulde se at faa frem hos Ungdommen.
Men man glemme sent, at alle disse Begreber have deres ,,misfor-
staaede" Former, hvori de ere til Ulykke for Menneskeheden. Og de
misforstaaede Former finder man gerne forst.

Man taler om Selvet, der skal bekæmpes. Det maa altsaa være
noget slemt. Man skal øve sig 1 Selvfornægtelse: .hvo sig selv op-
højer, skal fornedres". Men til andre Tider er det ganske anderledes.
saa kan Mangel paa Selvliv endog opfylde En med Foragt. saasom
naar Kvinder lade sig belære af Forfattermode om, hvorledes Kvinde-
lighed skal være, — det skulde Kvinderne selv vide, Eller naar man
taler om Manglen paa aandeligt Selvliv som Grundtrækket i Slæg-
tens Ynkelighed. I slige Tilfælde er Selvet bleven til en Ædelsten.
der ikke noksom kan skattes. Hvad er det dog for en Modsigelse?
Fuldstændig Konfusion. Atter to Slags i ganske modsat Forhold til
hinanden.

Man taler om Subjektivitet som noget. der hør sættes højt,
og tager i saa Fald Ordet i en lignende naturretnings-overensstem-
mende Betydning som Viljen og Selvet ovenfor (Naturen i; Menne-
sket). Men Subjektivitet kan ogsaa tages i en anden Betydning, hvor-
ved den visselig bliver alt andet end værdifuld. Man tænke engang

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:20:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/flsamlede/0567.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free