- Project Runeberg -  Ludvig Feilbergs Samlede Skrifter. Anden Udgave /
656

(1918) Author: Ludvig Feilberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

656

og den specifict menneskelige Form, Menneskefiguren (den , gjorte"
Figur) paa den anden.

De forveksles bestandig. Alle gaa de rundt og ,gore" Figur; in-
gen vil være, hvad de ere. Alt, skal det være noget mere. Og bliver
netop derved intet. Kun latterligt og modbydeligt.

lagtt. 39. Saa kunne vi igen dreje vort Objekt en Smule og
iage noget som lagttagelsesevne. Den kan være af overor-
dentlig forskellig Beskaffenhed hos de forskellige. Nogle se maale-
stoksfint, andre maalestokssimpelt. Gaar man igennem en Foraars-
udstilling, vil man lægge Mærke til en meget talrigt repræsenteret
Klasse Malere, der hente deres ,,Motiver" fra det rent primære Om-
raade (Middag hos Grosserer N., Damer spaserende ved Havet,
blomstrende Dit og Dat osv.). Det er gerne yngre Malere. Forholds-
vis sjælden finder man Billeder. der kunne lære Folk at se fint. Jeg
mødte forleden en Arbejderfamilie. Faderen har den lille. der tryk-
kede sig op til hans Hals, saa at han paa en ubehjælpsom Maade
maatte dreje Hovedet til Siden det var ikke hans Sag at passe Børn.
Moderen gik ved Siden og saa” frem, som om hun slet ikke hørte til
det Selskab, og dog kunde man alligevel i hendes Blik tydelig læse
en Blanding af Sideopmærksomhed og Tryghed. Der kan ligge en
Højhed i saadan et Syn, saa man staar stille og ser efter det. Hvor-
for maler man ikke saadan noget? tænkte jeg ved mig selv. Er det
ikke Kunstnerens Opgave at lære os at opdage slige fine Ting? El-
ler kan han ikke selv se dem? Grunden er simpelt hen den, at disse
fortætningsfine Ting koster mere for Kunstneren. Han skal anlægge
Fortætning selv, og den har han ikke altid i vor tynde Tidsalder.
Det andet er saa rart billigt.

Det er ligefrem tidsbeskrivende, saa maalestokstarvelige Moti-
verne kunne være paa saadan en moderne Udstilling, særlig hos
den yngre, frie Slægt. Mest af alt ser man nogne Kvinder. Hyppig
synes det kun at komme an paa at præstere noget helt nyt, ingen
for har set (Sensation).

Og lad os foretage en lille Drejning endnu.

Man stredes i Bladene om Ilorups Monument i Kongens Have.
som AÅngribere kaldte et Raahedens Monument. medens Forsvarere
— uden just at indlade sig paa Ordet Raahed — gjorde opmærk-
som paa Monumentets kraftige Livsindhold og den Forskel, der var

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:20:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/flsamlede/0664.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free