- Project Runeberg -  En skriftställares dagbok /
135

(1915) [MARC] Author: Fjodor Dostojevskij Translator: Alfred Jensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Ryssland och Europa - Den tyska världsfrågan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Men jag tänker här inte på den religiösa
protesten och ämnar inte dröja vid de olika formlerna av
den gammalromerska idén eller vid den ständiga
germanska protesten däremot. Jag avser här blott den
grundidé, som uppstod redan för två tusen år sedan
och sedan dess aldrig har dött, ehuru den oupphörligt
förkroppsligats i olika skepnader och formler. Just nu
ligger hela denna västeuropeiska värld, Roms arvinge,
i födslovåndor för en ny omgestaltning av denna
nedärvda idé, och för dem, som kunna se, är detta så
tydligt, att det ej kräver närmare förklaringar.

Det gamla Rom födde först idén om människornas
universella förening och trodde sig kunna praktiskt
förverkliga den i form av en världsmonarki. Men denna
formel — icke idén — föll för kristendomen. Ty denna
idé är den europeiska mänsklighetens, och ur den
uppstod dess civilisation, för den allena lever den. Det
var blott den romerska världsmonarkiens idé, som
föll och ersattes med det nya idealet av en universell
förening i Kristus. Detta nya ideal klövs i ett
österländskt, d. v. s. idealet av en fullständigt andlig
förening av människor, och i ett västeuropeiskt,
romerskt-katolskt, påvligt, alldeles motsatt det österländska. Den
romersk-katolska omgestaltningen av denna idé
fullbordades också på sitt sätt, men förlorade därvid sin
kristna, andliga princip genom att dela arvet efter det
gamla Rom. Det romerska påvedömet förkunnade, att
kristendomen och dess idé, utan universellt herravälde
över länder och folk, icke vore andlig, utan världslig
— med andra ord, att den icke kunde förverkligas utan
realiserande av den nya romerska världsmonarki, i
spetsen för vilken påven — icke den romerske kejsaren —
skulle stå. Så begynte åter experimenterandet med en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Sep 27 11:56:21 2021 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/fmdagbok/0139.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free