- Project Runeberg -  En skriftställares dagbok /
190

(1915) [MARC] Author: Fjodor Dostojevskij Translator: Alfred Jensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Ryssland och Orienten - Turkarnas vänner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

190

varma tro hos folket är; han kan icke mer erkänna, att
denne bonde, som andäktigt tror på det stora kristna
mysteriet om Guds Sons förkroppsligande, samtidigt kan
hålla fast vid den strängaste monoteism. Snarare skulle
han vilja tillskriva denna den ryske bondens sega
fasthällande vid omedelbara övertygelser hans ovana
att tänka, hans vana att trassla in sig i sin tankegång på
grund av lättja, tankeslöhet och frånvaro av all
intellektuell kritik; hans »ömkliga» själstillstånd tillskrives hans
förnedring, nöd, lastbarhet, livegenskapen o. s. v. På
denna ståndpunkt står en rysk lärd, som studerar det
ryska folket.

Med alldeles samma tankegång kunde man också
förklara den hårda domen över de ortodoxa ryssarna t. ex.
för deras tillbedjan av helgonbilder. En lutersk pastor
kan omöjligt fatta, huru det är möjligt, att den, som
tror på den sanne Guden, samtidigt kan buga sig för en
»trätavla», som föreställer ett helgon, och medgiva, att
detta icke är avguderi. Den intelligente ryssen är
alltför ofta ense med pastorn i detta omdöme. I själva
verket finns det icke en enda rysk bondgubbe eller
bondgumma, som vid bugningen för helgonbilden på
samma gång i minsta mån förväxlar »trätavlan» med
Gud själv, trots att det rättrogna folket samtidigt tror på
dessa helgonbilders undergörande kraft. Det finns icke
en ryss, som tillskriver helgonbildens undergörande kraft
själva bilden, ty han ser däri det gudomliga inflytandet.
Och det är en helt annan sak. En sådan uppfattning
hos den ryske bonden kan ej fattas vare sig av pastorn
eller av den, som brutit med folket.

Måhända vill någon hänvisa till Muhammeds paradis
för att ytterligare stärka sin övertygelse om renheten i
turkarnas uppfattning av den gudomliga enheten. Allt detta

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Sep 27 11:56:21 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/fmdagbok/0194.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free