- Project Runeberg -  Folkbildningsarbetet särskilt med hänsyn till skönhetssinnets odling /
110

(1906) [MARC] [MARC] Author: Ellen Key
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 2:a FOLKET OCH KONSEN

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


IV.



I Tyskland började redan för en mansålder sedan i Munchen
en stark rörelse för en förädlad smak. Denna rörelse
sökte under ledning af den inom konstslöjden med ypperliga
krafter och brinnande nit verkande arkitekten L. Gedon
— hvars porträtt af Lenbach äges af vårt nationalmuseum —
att pånyttföda konstslöjden. Han sökte göra detta genom
intryck från tidigare stilar. Särskildt sökte man i
renässansen sina förebilder liksom i antiken, såsom den i och
genom Pompeji framstått för vår tids beundran med sitt in
i minsta enskildheter af finaste smak och ypperlig
konstfärdighet präglade bohag liksom sin sköna stil vid väggarnes
utsmyckande och gårdarnes anordning. Jakob Falkes bok
om Konsten i hemmet tillkom under denna tid och visar
äfven här till dessa antikens stilrena och ändamålssäkra
hemanordningar. Såväl i Munchen som annorstädes
framkallade denna rörelse en hel del vackra ting särskildt i
fråga om konstsmide och glas, där man bland annat lyckades
återframställa de romerska regnbågsskiftande glasen. Men
det hela var dock väsentligen ett efterbildande af gamla
stilar. Och när industrien snart började tillverka sin oäkta
och billiga »renässans», när sofforna med det höga, raka,
i en hylla slutande ryggstödet, de tunga »Luther»-stolarna,
de granna bronslamporna och mångbrokiga, geometriska
möbeltygsmönstren blefvo till allmän egendom, blef den
nya stilfullheten nästan lika olidlig som den gamla
stillösheten. I synnerhet när den förenade sig med den Makartska
atelierstilen och ställde de höga sofforna under palmens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Nov 20 22:16:58 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/folkbildn/0122.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free