- Project Runeberg -  Folkbildningsarbetet särskilt med hänsyn till skönhetssinnets odling /
121

(1906) [MARC] [MARC] Author: Ellen Key
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 2:a FOLKET OCH KONSEN

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


V.



I Frankrike hade folkets medfödda smak omöjliggjort ett
liknande förfall som i de öfriga stora kulturlanden
omkring förra århundradets midt. Men äfven där fanns ett
starkt behof af förnyelse. Inom konsten kom denna genom
den s. k. naturalismen och impressionismen. Dess målsmän
sökte icke skönheten inom några på förhand dragna gränser
och skapade den icke inom sin ateliers väggar. De funno
den omedelbart i naturen och i alla dess former och blefvo
»friluftsmålare», som sökte fånga alla naturens
lynnesskiftningar och ögonblicksstämningar under inflytande af ljus
och luft samt återgifva dessa intryck (impressioner) så
omedelbart som möjligt. Däraf fick riktningen sina båda namn.
Då efter den stora omhvälfningen i Japan 1868
skeppslaster af japanska målningar och färgtryck, metall- och
porslinsarbeten, lackerade och korgflätade föremål, tyger och
papperssaker, fördes till Europa, fann man där samma
»naturalism» och »impressionism», som redan vaknat inom
den franska konsten. Men i Japan var den genom
långvarig utöfning stadgad och mognad till en medveten stil.
Man upptäckte att i Japan lefde ett skönhetssinne, som
fint sammansmält alla lifvets områden till helhet; att inom
detta folk enhvar såg konstnärligt på naturen, enhvar var
konstkännare; allt var på sin rätta plats, och samhället verkade
ej som en mekanism utan en organism; där voro alla, t. o. m.
geishan, i sitt slag fullkomnade! Denna stil kom nu att
öfva ett stort inflytande, såväl på konsten som på
konstslöjden. Vår Bruno Liljefors är sålunda en af dem, hvars

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Nov 20 22:16:58 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/folkbildn/0133.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free