- Project Runeberg -  Folkbildningsarbetet särskilt med hänsyn till skönhetssinnets odling /
122

(1906) [MARC] [MARC] Author: Ellen Key
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 2:a FOLKET OCH KONSEN

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

122

FOLKBILDNINGSARBETET

medfödda målar- och jägarblick först blef förfinad och
målmedveten under intrycken af Japans konst. Och hela »den
nya konsten» på det dekorativa området upptog och
utvecklade de japanska ingifvelserna. Men man förfuskade
dem äfven öfverallt, där man ej förstod den fina måtta, det
urval och det slag af stilisering, hvarmed Japan brukade
djur- och växtvärlden för dekorativa ändamål.

I Japan hade den konstnärliga kulturen, som i antiken
eller medeltiden genomgått hela lifvet, präglat hvarje
föremål, det hvardagligaste och minsta som det heligaste och
största, varit oumbärlig för alla eller snarare oundviklig, ty
ingen kunde erhålla annat än vackra saker; man hade där
nått den »hela lifvets estetisering», som västeuropeiska
kammarfilosofer anse omöjlig eller osedlig! Dess grundval
finna vi i det japanska ordspråket: »det man älskar mest,
gör man bäst». Och denna kärlek kan ännu komma
japanska konstnärer att nedlägga månader, ja år af möda på de
underbara ting, de framsmeka.

De härliga, af stora konstnärer utförda färgtrycken, som
man nu täflar om i Europa, voro t. ex. ursprungligen
afsedda för de fattigare klasserna i Japan. Att de nu blifvit
sällsyntheter beror på att Japans europeiserande bland allt
annat ondt äfven medförde europeiska lågheter och laster
på arbetets område, bland annat de vidriga. anilinfärgerna.
Några årtionden voro nog för att Japans egna ädla och
äkta gamla arbetsmetoder skulle urarta under fabriksmärkets,
fartens och förtjänstens tredubbla förbannelse!

Emellertid lärde Europa af Japan att bruka färgen för
litografi, träsnitt och etsning. Och det myckna vackra och
billiga, som nu i denna väg i Frankrike, Tyskland och
annorstädes skapas för de många små hemmen, ha vi
således medelbart Japans underbart förfinade och fullkomnade
skönhetsdyrkan att tacka för.

Medan Frankrike gick i spetsen för den stora som den
»lilla» konstens nydaning på ett mycket mer genomgripande
sätt än den engelska rörelsen förmådde — ehuru denna
rörelse dock i sin mån öfvade inflytande på Frankrike —
förblef man i Frankrike ganska länge oberörd af den tids-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Nov 20 22:16:58 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/folkbildn/0134.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free