- Project Runeberg -  Folkbildningsarbetet särskilt med hänsyn till skönhetssinnets odling /
123

(1906) [MARC] [MARC] Author: Ellen Key
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 2:a FOLKET OCH KONSEN

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KONSTEN OCH FOLKET

123

anda, som ville föra konsten till folket. Den franske
tänkaren Comte hade visserligen utsått den arbetarinstitutens
idé, som i Sverige fick afläggare, och han såg i den äfven
högskolor för folkets förädling genom alla slags
skönhetsintryck och bildande nöjen, men hans idé hade ej blifvit
tillräckligt beaktad i hans eget land. Det naturliga
skönhetssinne, som uttrycker sig i Paris* liksom i andra franska
städers hela daning, som ger den franska arbetsklassen stil
i dräkt som väsen, som inom konstindustri och dräkter varit
tongifvande för Europa — ehuru efterhärmningarna ofta
ödelagt förebilderna — allt detta tillsammans gjorde behofvet
af konstnärlig uppfostran i Frankrike, som i Italien, mindre
påfallande.

Äfven här verkade inom den använda konsten män i
Moms’ och Crane’s sociala anda, t. ex. den store
glaskonstnären E. Galli. Men det blef den stora nationalolycka,
som med ett ord kallas Dreyfussaken, ur hvilken den väckelse
utgick, som nu yttrar sig i ett storartadt frivilligt
upplysningsarbete inom arbetarklassen. Det är i synnerhet den
socialistiska ungdomen bland studenter och konstnärer, som
går i spetsen, mött af de socialistiska ledarne bland arbetarna
själfva. En franskspråkig tidskrift L’art möderne (Den
moderna konsten) hade redan tidigare varit uttryck för det nya
medvetandet om konstens sociala betydelse. Och konsten
för alla, Vart pour tous, har nu blifvit den lösen, som
samlar stora arbetarskaror till museibesök under sakkunnig
ledning1, liksom bildningshågen afton efter afton fyller
bokrummen och de »folkliga högskolorna», där i
föreläsnings-form arbetarna bjudas det bästa af kulturens vinningar och
nutidens tankar.

Det för Frankrike betecknande och lyckliga är att
rörelsen äger rum samman med eller genom socialismen, icke
som en stor del af folkupplysningsarbetet t. ex. i Sverige
under fruktan för eller rent af för att motverka socialismen.

Äfven i England voro, som vi sett, några af de ledande
männen socialister. Och flertalet af den ungdom, som i de

1 I tidskriften 1’Européen (21 dec. 1901) finnes en redogörelse
för rörelsen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Nov 20 22:16:58 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/folkbildn/0135.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free