- Project Runeberg -  Folkbildningsarbetet särskilt med hänsyn till skönhetssinnets odling /
125

(1906) [MARC] [MARC] Author: Ellen Key
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 2:a FOLKET OCH KONSEN

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KONSTEN OCH FOLKET

125

sammanfattat i verket Die renaissance im modemen
Kunst-gewerbe (Pånyttfödelsen af det moderna konsthandarbetet).
Men det är genom sin egen rastlösa verksamhet på alla den
använda konstens områden — från och med byggnaderna
till kvinnodräkterna — som van de Veide blifvit förnyande
ej endast i sitt eget land men äfven i Frankrike, Holland,
Tyskland, Österrike. Vare sig han tecknar byggnaden själf
eller mönstret för tapeten till densamma; festdräkten eller
dess smycke, bokbandet eller möbeln, är hans skapande
fantasi alltid förenad med den konstruktiva förmåga, utan
hvilken fantasien på den använda konstens område endast
danar det förkonstlade. I »van de Veide »-stilen blir formen
själf sinnebild af t. ex. ro eller allvar, men ro eller allvar
uttryckas ej genom ditsatta sinnebilder i kvinnlig gestalt!
Van de Veide böjer skönheten in under ändamålet med
omutlig stränghet och hatar det lösligt prydda med det hat,
som är ett med hans kärlek till sanningen. Han som Ruskin,
som Morris, är genomträngd af vissheten, att den nutida
skilsmässan mellan lif och konst gjort lifvet rått och konsten
ytlig; att skönheten har makt att genomtränga hela lifvet;
att det är hvar människas plikt att främja detta, hennes rätt
att fordra detta. Men van de Veide ser icke lika mörkt
som Morris och Crane på möjligheten att kunna göra detta
redan under nuvarande samhällsförhållanden. Ty han
framhåller med sanning, att eftersom konsten är en individuell
företeelse och lefver genom konstnärens behof att uttrycka
sin glädje i själfva skapandet, i arbetets fulländning, så blir
konsten i den grad ett med själfva lifsbegäret, att ingen
samhällsform kan äga den afgörande betydelsen i fråga om
densamma, om än samhällsformen kan öfva ett hämmande
inflytande i ena, ett främjande i andra fallet.

Det är betecknande för de Veides egen makt att dana
tidsmeningen, att det för några år sedan var Belgien, som
— jag tror 1897 — inbjöd världen till den första
kongressen för offentlig konst, liksom att man där bildat den
första föreningen för främjandet af konsten i det fria.
Detta land är troligen äfven det första, som har äran af att
man mot ministern för de allmänna arbetena riktat anklagel-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Nov 20 22:16:58 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/folkbildn/0137.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free