- Project Runeberg -  Beskrivning av svenska folkdanser / Beskrivning av svenska folkdanser /
166

(2001) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 2001, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Huppleken

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ning motsols. Märk att ytterfot ej flyttas förbi innerfot på taktdel 3. (Se
försteg i stegbeskrivningar.)
C. I kringel: Försteg liksom under omdansning.
D. I kroklek: Springsteg, varunder fötterna föres nära golvet (marken).
Sladden bör röra sig jämnt och glidande.
E. Pobkesteg: Kavaljeren. När paret fattar till polska, för kavaljeren
under påbörjad vändning vänstra foten hastigt framåt i en vid båge och
isätter den ett steg framför den högra med någon markering (taktdel l)
varpå högra foten sättes bakom den vänstra med en obetydlig och
hastig knäböjning (2). Under det kroppstyngden överföres på högra foten
vrides denna utåt på klacken, vilken befinner sig i golvet sedan
föregående taktdel, varefter markering görs med högra fotsulan och vändningen
fullbordas (3). Ånyo isättes vänstra foten (1) o. s. v.
Damen. Just när polskefattningen tages isätter damen under obetydlig
nigning högra tån vid sin vänstra klack (taktdel 1), kroppstyngden på
vänstra foten, högra foten isättes mellan kavaljerens tåspetsar och
vändningen begynner (2), taktdel 2 betonas. Med ett litet hopp föres vänstra
foten i en halvcirkel framåt och vändningen fortsätter och fullbordas på
fotsulan (3).

Förstegen som föregått polskan har ej varit bestämda till antalet.
Dansparen har alltså omväxlat var för sig med försteg och polska. Tre
försteg kan dock lämpligen inleda polskan S Huppleken. När Huppleken
framföres som bröllopsdans skall ett »brudpar» utses. Lämpligen bör
bruddräkt användas och tärnor och marskalkar vara iförda enhetliga
dräkter. När skänklåten till brudparet sjunges, skall brudparet gå runt
i ringen och bjuda på förfriskning. Till »värdfolk» utses ett gift par,
vilket bjuder på förtäring under dansen, och särskilt när skänklåten till
spelmannen sjunges. Då eljest Huppleken dansas utses ett ledarpar i
stället för brudpar.

INTÅG
Musik: Gånglåt 1. Intåg parvis i kolonn, damen på kavaljerens högra
sida, hand i hand med hängande armar. Paren formerar sig så
småningom i stor ring vända motsols.

TUR l
HUPPEN. Musik: Gånglåt 2.
Med början på yttre foten rör sig ringen med gångsteg de sex första tak-

166

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:30:14 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/folkdans/besk/0168.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free