- Project Runeberg -  Beskrivning av svenska folkdanser / Beskrivning av svenska folkdanser /
186

(2001) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 2001, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kadrilj från Fälleberga

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TUR 5 A

VAR MED SIN: Dansas i likhet med tur 2 A. Avd. B, C, D, E, F
och G dansas som i tur 4 (sekonden linjevis) (1-8, 1-8).

JUR 6

STOR RING: Dansas i likhet med tur l A (1-8,1-8).

UPPLYSNINGAR OM DANSEN

Den 29 juli 1945 gjordes en unik uppvisning i Fälleberga
hembygdspark. Det var 32 äldre ortsbor från Norra Vram, Bjuv och Billesholm
som hade kommit på idén att visa ungdomen en dans som dansades
när de var unga. De kom inmarscherande parvis från Fälleberga
Herrgård och gick upp på dansbanan där de par efter par svängde upp och
ställde sig utmed dansbanan i kadriljuppställning. »Och sedan blev
det dansa av», skrev Helsingborgs Dagblad, som fortsatte: »Orterna
straxt utanför Hälsingborg som t. ex. Billesholm i Bjuv är de enda
platser i Skåne som bevarat traditionen från kädriljens glansdagar.
Vördnadsvärda gråhårsman och kvinnor, alla klädda i tidstypiska
kläder med bl. a. grönaktiga bonjourer och åtskilligt antikverade
plommonstop, svängde om av hjärtans lust. Mången dansant ungdom hade
anledning att spärra upp ögonen inför den spänst och dansskicklighet
som dessa veteraner gav prov på under en maratondans som varade
nästan en halvtimme. Bifallet blev också ovationsartat...» Något som
speciellt utmärker kadriljen är att såväl premiär som sekond dansar
komplimang, figuré och dambyte samtidigt. Det förekom även en hel
del olika figurésteg. Samuel Johansson från Bjuv (f. 1871) använde
det figurésteg som står i beskrivningen, han varierade dock detta steg
t. ex. två gångsteg framåt (17) och för bakre foten intill främre. Två
gångsteg bakåt och främre foten intill bakre (18-19), ytterligare ett
steg bakåt och främre foten intill bakre (20).

Ett annat figurésteg dansades med druffsteg: vänster sida mot visavi
(grannen). Framåt: ett vänster druffsteg (korta markerade steg) samt
kroppsvridning 1/2 varv motsols (17), ett höger druffsteg (18). Bakåt:
ett vänster druffsteg samt kroppsvridning 1/2 varv motsols (19) och
ett höger druffsteg (20). Ett figurésteg påminde om övrabykadriljens
men i stället för tåstöd isättes foten med en stampning. Andra trampade
ut figurésteget i likhet med tur 7 i Daldans, dock utan sparksteg.

186

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 20:14:47 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/folkdans/besk/0188.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free