Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Men, som vi alt i Vegyndelfen bemærkede, og som det
ofte har kunnet anvendes paa vore Fremstridtsplaner, det
er ikke blot Meget af det, som de gode Vorgere, Folk som
de ere steest, anseer for sorgeligt og ulykkeligt, men ogsaa
Meget, som de ansee for skjønt og herligt^ s^m vi vilde
styrte; vi have rystet de fundamentale Garantier for det
gamle ^iv ; vi stulle her igjen opplukke et overordentlig re^
speeteret Væv af hellige kategorier. der ^ maa udvikles e^
erkjendelse af alle Funetioner i deres Skiftevirkning, og ^
den Maade, hvorpaa de ere at lede; saaledes ogsaa as
^jønsftlnetionerne; den maa udvikles hos Omvinder ligesaa
godt som hos Mænd. dermed ødelægges de anerkjendt
sygelige Genitaltilstande, men ogsaa de dermed nøie sor^
bundne efter gammel anskuelse høist normale, Garantien
for dyd og Sædelighed, se v en stor dyd, nemlig Vlufær^
digheden ; deraf opstaaer en Vehandling af Funetionerne,
en anordning af ^ivet t denne retning, som er ligesaa
langt ude over Vlufærdigheden og Sædeligheden, som over
^aseiviteten og ^sædeligheden ; ja, de Gamle, de gode Vor^
gere, der inddele alle virkelige og mulige Tilfælde l denne
retning l dem, som høre under Sædelighedens Vegreb, og
dem, som høre under ^sædelighedens, de ville raabe paa,
at den Tilstand, som vi, negerende Sædel^heden^ maa ville
srembringe, eller vilde komme til at srembringe, det er
^sædeligheden, ^ Tilstande, omtrent som de, der nu hen^
regnes under dette Vegreb.
Men, hvor der saaledes i det gamle ^iv ere to Grupper
af Tilstande, af hv^ke den ene regnes for rar, den anden
for stet, eller, hvor der staae to Meninger overfor hinanden,
der ansees for de eneste mulige, der have vi sædvanlig en
Opløsning, der ga^er ligesaa bestemt ud over det ene, som
over det andet ^ed. det er ganste det Samme, som
Proudhon stger til dem, de^ af hans Forkastelse af eien^
domsretten stutter, at han vil kommunismen. ^det gamle
^iv har en Thests og en ^lntithests, men jeg har en Syn^
thests af begge, hvori de ere oploste; Folk e^e kommunister
e^ller Eiendomsmænd, og indsee ikke Muligheden af et tre^
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>