- Project Runeberg -  Folkens tro om sina döda /
130

(1874) [MARC] Author: Hans Hildebrand
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

behöfva upprepas. Liksom larerna hålla sig
bolvättarna hälst i närheten af eldstaden, och man
offrade åt dem. Värendsbonden, berättar
Hyltén-Cavallius, styckar icke en brödkaka eller en ost utan
att först med knifven hafva afskurit en tunn skifva
af kanten; annorstädes hade man samma sed och
kastade därjämte den afskurna brödkanten på
golfvet »till go-nisses[1] föda». Likaledes var det fordom
flerestädes sed att om högtidsqvällarna sätta ut en
skål med mat åt vätten. Äfven antog man, att den
familjen skyddande anden bodde i ett invid gården
växande träd, det s. k. vårdträdet, vid hvilket man
bad och offrade. Vi hafva förut sett, att de aflidnes
andar tänktes gå in i träd och i dem fortlefva.

Romarnas personliga genius har sin
motsvarighet i den nordiska folktrons följa (fylgja), i den
svenska sägnens vård eller vålnad. Båda äro
dubbelgångare af människans själ, de röra sig utom
människan, skydda henne och äro vanligen
osynliga.[2] När de visa sig, är det ibland som
människor, ibland som djur. Det säges ock, att
vården visar sig som ett ljus, litet, men klart tindrande.


[1] Nisse, ett i sydligaste Sverge och Danmark, ofta förekommande
namn för tomten, är af ett yngre ursprung. Under medeltiden ansåg
man den hel. Nicolaus vara en skyddsherre för hemlifvet, isynnerhet för
barnen, och som sådan spelar han en betydande rol i det gamla
folkdramat. Hans gestalt började småningom uttränga de äldre
skyddsandarnas eller åtminstone gaf man åt dem hans namn förkortadt till
Nisse. Ibland prydde man härden med bilder af husandarna. Sedan
biskop Nicolaus började sammanslås med den hedna folktrons vättar, ser
man dessa någon gång utstyrda med bisp-mössor.
[2] Det är vålnaden som, enligt sägnen, låter höra af sig innan personen
sjelf kommer till sitt hem. Det heter ock, att man någon gång sjelf kan
se sin vålnad.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 12:37:56 2022 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/folketstro/0132.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free