- Project Runeberg -  Folklig Kultur / 1942. Årgång VII /
29

(1940-1942)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

LITTERA TUKSPEGEL

på väsentliga punkter tränga in till
själva kärnan av deras ärende till
medmänniskorna. Boken är lärorik och rolig att
läsa nu, och i framtiden kommer den
säkert att bli en riktig guldgruva för
litteraturforskare och levnadstecknare.

Karl Söderberg.

Fogelqvists ungdomsminnen.

TORSTEN FOGELQVIST: Från
ungdoms- och vandringsår.
Bonniers. Pris 6: 50, inb. 9:-—
kr.

Torsten Fogelqvist uttalade före sin
bortgång en önskan, att valda delar av
hans skrifter skulle utges i samlad
upplaga, och uppdrog åt prof. Henry Olsson
att ombesörja redigeringen. Som den
första av tre planerade delar har nu
utkommit en volym med minnen från åren
t. o. m. Brunnsvikstiden. Av de sexton
essayerna har alla utom en tidigare varit
tryckta på skilda håll men har här
samlats i ungefärlig tidsföljd.

Fogelqvist var uppväxt i ett
gammaldags fromt prästhem, som visserligen
inte hörde till dem, vilka
"hemlighetskravet förvandlade till kloster och
tortyrkamrar". utan där i stället
"strängheten var förmäld med godhet". Men hans
uppfostran var likväl så strängt kyrklig,
att de religiösa tingen alltid stod främst
i blickfältet; det föll sig t. ex. naturligt
för honom att hålla historiska årtal och
telefonnummer i minnet genom att
associera dem med psalmnummer. Det var
för övrigt meningen att Fogelqvist själv
skulle bli präst, men ungdomsårens
konflikt mellan inre frihetskrav och yttre
tvång utmynnade senare, under påverkan
av Rydberg och Ibsen, i en friare
religiös åskådning, som inte gärna lät sig
förenas med prästkallet.

Även politiskt övergav Fogelqvist med
tiden den konservatism, som hörde till
hans släktarv. Också härvidlag hade
Rydberg ett finger med i spelet, men
starkare incitament mottog dock
Fogelqvist som ung student genom
Dreyfus-affären och Harald Hjärnes politiska pro-

gram "Försvar och reformer".
Uppsalaåren betydde överhuvud en tid av
mognande och fördjupning, då han liksom
fann sitt rätta jag. Med snabba
penseldrag målar han en rad levande porträtt
av de akademiska lärare, vilka gav
honom de starkaste impulserna till den
manliga humanism, som sedan blev hans
andliga atmosfär livet igenom. Där
möter förutom Hjärne bl. a. Adolf Noreen,
Henrik Schück och Axel Hägerström,
alltså några av de resligaste gestalterna i
sekelskiftets svenska kulturliv.

I bokens två sista uppsatser berättar
Fogelqvist om sina tidigaste rön som
folkbildare. Han ger intressanta glimtar
från det unga Brunnsvik, där han
framför sig på skolbänken såg flera
arbetar-ungdomar, som skulle komma att intaga
förgrundsplatser inom svensk litteratur
och politik. Och i sin redan klassisk
vordna "Odyssé i landsorten" ger han ett
koncentrat av sina minnen från
föreläsningsresor, som förde honom till inte
mindre än 538 orter från Ystad till
Kiruna. Han betygar av egen erfarenhet, att
det "för en ljusgrön akademiker, som går
omkring i permanent självöverskattning
och permanent idérus, är en välsignelse
att kastas ut på bygden bland folket och
erfara, hur menige mans materialism och
nyttighetsdyrkan, hur omsorgen om
kläder, föda, hus och hem bryter sig mot
kammarlärdomen, teorierna och det [-intellektue]la-] {+in-
tellektue]la+} högmodet. Boken lär en
människa mycket, de egna sorgerna och
bekymren lära henne mer, men
människorna lära henne mest". Denna
briljanta essay borde studeras som en katekes
av envar, som själv ämnar bli "en
idéernas vandrande gesäll".

Fogelqvist säger om en av sina
"modeller", bagarmamsellen tant Clara, att
hennes språk hade många "rika och
originella möjligheter som inte funnos
upptagna i A.F. Dalins ordbok över svenska
språket. De verkade som humle och malt,
korn och kli". Dessa ord passar till punkt
och pricka in på språkkonstnären
Fogelqvist själv. Han älskade att med
sprudlande generositet måla med palettens alla
färger utan att fördenskull ge avkall på

29

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 20:15:01 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/folklig/1942/0037.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free