- Project Runeberg -  Folklig Kultur / 1942. Årgång VII /
136

(1940-1942)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

UTTER A TURSPEGEL

En bok av Eivind Berggrav.

E1V IND BERGGRAV: Mannen
Jesus. Själsläkaren. Svenska
kyrkans diakonistyrelses
förlag. Pris 2:50.

Biskopen i Oslo har gjort ett starkt
intryck på svensk opinion genom den
oräddhet, med vilken han i dessa dagar
fört rättens och rättfärdighetens talan.
Det är visserligen sant, att det inte var
en helt okänd man vi mötte i Eivind
Berggrav under kyrkostridens dagar.
Han har genom tidigare framträdande,
litterärt och muntligt, varit väl känd i
svenska kretsar. Men vi ha nu fått se
honom från en ny sida. Något av
martyrkyrkans storvulenhet vilar över honom,
han varken kan eller vill gå
kompromissens väg, han har en övertygelse, med
den står och faller han. I en tid, då de
heligaste värden trampas under fötterna,
gläder man sig över, att det finns sådana
män som han och de andra i dagens
Norge, vilka stå för sin uppfattning. När
därför nu en ny bok av Eivind Berggrav
framlägges på bokhandelsdisken, så
kommer den givetvis att mötas med
uppmärksamhet.

Det är inte en diger lunta med lärda
spekulationer, som vi här få tag på. Det
är inte teologen Berggrav, som träder oss
till mötes, utan själasörjaren och
för-kunnaren. Ett enkelt, men livsdugligt
evangelium är det han förkunnar. Han
svävar inte på målet, när det är fråga om
att teckna mannen Jesus. Ärligt gör han
upp räkningen med den feminina
Jesus-bild, som är vanlig både i författarens
eget land och vårt. Han vill av
evangelierna läsa ut en vis, manlig, fri och stark
Jesus, som visserligen är övertidlig, men
också var en människa av kött och blod.
Han kan tala om Jesu humor på ett sätt,
som ger nattliga själar hjärtklappning.
Men han talar också om det centralaste
i tron på ett sätt, att sökande själar få
hjälp och kraft. Och säkerligen skall inte
Eivind Berggravs ord i detta stycke
förklinga ohörda, ty han är ju själv en man,
som löpt linan ut och tagit
trosövertygel-sens konsekvenser. •

På de något mer än hundra sidor, som
boken innehåller, har man tillfälle till
både studier och uppbyggelse i högsta
grad. Till vårt unga bildningsfolk har
den ärende. Det är inte fråga om studier,
som hjälper till att lösa brödbekymmer,
men väl själsbekymmer.

J. Y. Åkeson.

Svenska religionsformer.

BERTIL LUNDMAN: Sveriges
religiösa geografi. C. V. K.
Gleerup. Pris 1: 50.

Kartläggning av ett folks religiösa
förhållande är mycket svår. För det första
går det knappast att få tillräckligt
material för åstadkommande av tillförlitlig
sådan kartläggning, och för det andra
äro ju gränserna här så svävande.
Emellertid kan man ju i stora drag beteckna
vissa bygder såsom typiskt kyrkliga,
andra åter såsom frikyrkliga, och områden
finns säkerligen också, där den religiösa
likgiltigheten är nog så påtaglig. Med
stora reservationer måste emellertid en
sådan här kartläggning mottagas. Den har
sitt intresse, men alltför stort värde får
den inte tillmätas. Detta inte sagt, för att
på något sätt underkänna författarens
arbete. Han har gått till verket så
välförsedd med material som man kan i detta
stycke. Och han känner väl till landets
religiösa förhållanden. Den lilla boken
med sina kartor, kommentarer och
utmärkta litteraturförteckning är värd
uppmärksamhet. Möjligt är, att den linje
författaren här följt, skulle kunna
fullföljas och det rika materialet ännu mera
kunna bearbetas, så att bilden av
Sveriges religionsformer blir ännu åskådligare.
I folkbildningsarbetet har den lilla
skriften sitt värde, när det gäller studiet av
vårt folks andliga förhållanden. Även
för folkpsykologiska studier har den sin
betydelse.

J. Y. Åkeson.

GUSTAF ULLMAN: Kerstin
Thotts ring. Bonniers. Kr.
6: 75.

Gustaf Ullman är själv en son av
Halland och har valt denna bygd som
huvudsaklig skådeplats för händelserna i
föreliggande historiska berättelse från
den nordiska drottningen Margaretas
dagar. Ett förträffligt porträtt i helfigur
har han givit av den högborna
furstinnan, Valdemar Atterdags dotter, som med
fast hand styrde sina vidsträckta riken.

För statens intressen offrade
Margareta utan betänkande enskilda
undersåtars levnadslycka. Så skedde, då hon
skilde den fagra Kerstin Thott från hennes
trolovade, den adlige junkern Mogens
Munk, för att genomdriva ett äktenskap
mellan Kerstin och ståthållaren på
Var-bergshus, den lågättade kaparen och
äventyraren Jacob Muus. Han var en
brutai herre, och äktenskapet blev allt
annat än lyckligt. Men den unga Kerstin

136

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:33:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/folklig/1942/0144.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free