- Project Runeberg -  Folklig Kultur / 1942. Årgång VII /
162

(1940-1942)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

De bästa ungdomsböckerna

Av Henry Peter Matthis

Ingen publik kan vara så tacksam att
arbeta för som den unga publiken. I
barndoms- och ungdomsåren upplever
man läsningen och berättelsen om fakta
och liv med den intensitet som gör
ögonblicket till evighet. Man har inga
baktankar med en bok, man söker verklighet
och upptäckter med instinktiv lust, man
gripes och hänföres utan förbehåll av
det som händer människor eller djur.
Men när man är vuxen och tänker
kritiskt tillbaka på det man tidigare läste,
händer det att man vill fråga: varför
skriver inte fler och bättre författare för
ungdomen?

Det har kanske skett någon förändring
på senaste tiden, men fortfarande måste
en granskare konstatera: De bästa
ungdomsböckerna är inte svenska.
Litteraturen för de unga står inte på långt när
i jämnhöjd med vår litteratur för den
vuxna publiken. Viktiga områden på
ungdomslitteraturens karta synes vara
oupptäckta av författare och förläggare,
andra är märkvärdigt försummade. •—•
Om orsakerna till detta förhållande är
här inte platsen att komma med
utläggningar, men två bland många kan
antydas. Den första är: bristande
kännedom och uppskattning av barn- och
ungdomsåldrarnas litteraturbehov. Den
andra är: de alltför privata och primitivt
merkantila intressenas makt över
framställningen och spridningen av ung-

domslitteratur. Vad som sker på denna
kulturmark, sker alltjämt mest i blindo.

Ett litet överslag över det nya som har
kommit till under ett år eller ett par
— något annat blir det inte fråga om
här —- visar genast hur svagt den
värdefulla litteraturen står mitt i den "uppsjö
på ungdomsböcker" som det vid många
tillfällen talas om.

Böcker för unga läsare och berättelser i
text och bild för barn måste alltid ha
något med skolning att göra, om än inte
med skolan. Det är inte bara
fritidsläsning. Den ger näring åt ett själsligt
växande, antingen man räknar med dess
näringsvärde eller inte. Det är en
litteratur som genom sina egna stadier leder
upp till en annan litteratur, de vuxnas.
Den är alltså mindre självändamål än
denna, mer förberedelse. Det är inte lätt
att skriva goda ungdomsböcker. Den
rätte författaren måste vara medveten om
vad som förberedes, men detta får inte
märkas — den unge läsaren får inte
känna sig utsatt för moralisk-pedagogisk
undervisning. De bästa författarna är
kanske (som i fråga om läroböcker)
antingen de ganska unga och friska eller de
gamla och visa. Till en första plan för
tidens ungdomslitteratur skulle höra att ge
dels unga, dels gamla författare
uppgifter och arbetsvillkor.

162

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:33:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/folklig/1942/0174.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free