- Project Runeberg -  Folklig Kultur / 1942. Årgång VII /
214

(1940-1942)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

littefa turspegel

Kvinnospegel.

ALICE LYTTKENS: Svensk
kvinna. Gebers förlag. Pris
häftad kr. 36:—•, linneband
44: —, halvfr. 55: —.

Den svenska kvinnan har fått sitt
första samlingsverk. Det är Gebers
förlag, som givit författarinnan Alice
Lyttkens uppdraget att göra en
kulturhistorisk sammanfattning av den svenska
kvinnans gärning och
levnadsförhållanden genom tiderna.

Ämnet är omfattande och det har
därför blivit en tjock bok, inte mindre än
700 sidor. Så visst är den i
tegelstens-format, men det är ingen risk att ge sig i
kast med den stora boken. Det är
nämligen ingen tung och och tråkig läsning,
som författarinnan prestenterar oss, utan
det är tvärtom en mycket spännande bok.

Det rika illustrationsmaterialet gör
också sitt till att liva upp innehållet.

Som kvinnorna inte levat ensamma här
på jorden, så ligger det i sakens natur,
att en sådan skildring inte endast speglar
kvinnornas liv, utan den blir en skildring
av sedvänjor och förhållanden
överhuvudtaget.

I sitt företal säger författarinnan att
ämnet varit så överväldigande, att hon
sett sig invecklad i ett företag lika
vanskligt, som att försöka spegla världen i en
skärva.

Det är givet att det måste bli så, när
man ger sig i kast med ett såpass stort
och outforskat område.

Helt naturligt har det blivit de mest
framträdande kvinnorna, som givit
framställningen dess färg, det är ju om dem
skildringar finns bevarade, men
författarinnan har även bemödat sig om att
ge glimtar från vardagens kvinnovärld
och dess mödor och glädjeämnen.

Det första avsnittet handlar om
forntiden och är avsett som inledning till de
följande kapitlen. Författarinnan tar
där upp problemet om kvinnans ställning
i den hedniska tiden.

Var hon eller var hon inte underkuvad
och osjälvständig? Trots att hon var
omyndig, utan arvsrätt och utan
bestämmanderätt vid giftermål var hon en
mycket aktad varelse, med stor makt och
myndighet, säger Alice Lyttkens.

Men hon fick inte vara sin man
otrogen. Förekom otrohet från kvinnans sida,
så hade mannen rättighet att döda henne.
Men för mannen fanns inga
restriktioner i den vägen. Han behövde inte göra
slut med sin älskarinna därför att han
gifte sig, och det var honom obetaget att

ta sig en ny, även sedan gift sig.
Äktenskapen ingick av förståndsskäl, det var
ätten, inte kontrahenterna själva som
bestämde. Kärleken ansågs för en
fantasiprodukt, som inte hade med
äktenskapsbildning att göra.

Så kom medeltiden, med
kristendomens seger över hedendomen. Man fick
inte längre sätta ut ovälkomna barn och
det blev straff på misshandel av
minderåriga. Men aktningen för kvinnan steg
inte. Hon blev oren av att föda barn, blev
utstött ur församlingen, och måste
åter-intagas genom kyrkotagningen.

Så följer vi medeltidens kvinna, vi ser hur
hon vandrar in i äktenskapet, över vilket
kyrkan skaffar sig allt större och större
makt. Och vi se även hur kvinnan kan
begravas levande, "dömas qwik i jordh",
om hon är sin man otrogen. Eller hon
lemlästas eller piskas och köres ut genom
stadsporten. Samma öde vederfares en
ogift havande kvinna, även hon piskas
och köres bort och tas sedan inte emot i
något annat samhälle. Skogen och
vägarne blir hennes hem, liksom många andras
vilka brutit emot gällande lag och
sedvänjor. Tiden är hård och hänsynslös
och samhällets olyckliga offer skonas
inte. Avrättningar och bestraffningar hör
till de stora sensationerna, de stora
avbrotten i vardagslivets enahanda.

Birger Jarls lagstiftning medför vissa
förbättringar för kvinnorna, men i det
stora hela förde de, den övervägande
delen av dem, ett hårt och strävsamt liv.

I klostren samlades de som vill fly
världens frestelser. Somliga tvingas av
sina målsmän att ge sig in i klosterlivet.
I klostren hållas nunnorna i sträng tukt,
och straffas med prygel och fasta för
sina synder. Men det händer också ibland
att tilldelningen av mat blir så riklig, att
de äter ihjäl sig.

De vittra nunnorna utförde ett
betydelsefullt kulturhistoriskt arbete.

Birgitta är 1300-talets stora
kvinnonamn.

Så kom reformationen och sopade bort
klostren och ändrade även i övrigt
tillvaron för en stor del av människorna.
Men trots lutherska förmaningar, och
ny-vaknande religiösa tänkesätt, tog
livsglädjen sig många uttryck.

Kvinnodräktens utveckling från
ändamålsenlighet till lyxbetoning, visar hur
flärden griper omkring sig. Många av
bilderna visa kvinnodräktens olika
skiftningar, och bara den detaljen är ett i och
för sig intressant studium.

Men det var doclc endast på samhällets
krön som lyxen vann insteg.
Genomsnittssvenskens hem förblev torftigt och

214

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:33:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/folklig/1942/0226.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free