- Project Runeberg -  Folklig Kultur / 1942. Årgång VII /
228

(1940-1942)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

robert braun

III.

På ett helt annat sätt yttrar sig österns
arbetsfilosofi både i det bibliska
Palestina och i nutidens Indien. För att
genast med ett exempel förklara, vari den
oändliga motsatsen till den västerländska
åskådningen består, må här först erinras
om den kända "nittonde psalmen", ett
av de få ställen i Bibeln, som upplyser
om, vilken plats arbetet intager i den
av fromhet och tro uppfyllda själen.

Denna psalm börjar med en lovsång
till Guds evighet, som redan hade
bestånd, "förrän bergen blevo till och
jorden och världen frambragtes", och
sänker sig sedan ned till människans
förgänglighet, som kom in i livet för att
snart därefter vända tillbaka till
urkällan. Ty "tusen år äro i Hans ögon såsom
den dag som förgick i går". Stämningen,
i vilken världen här betraktas, kan
jämföras med den stämning på kvällen, då
människan, sedan hon fullbordat sitt
dagsverke inne i hyddan, stiger ut
genom dörren och vid åsynen av den
sjunkande solen och de allt mera
uppflammande himlaljusen inom sig blir
medveten om sin intighet.

Så lägges huvudaccenten i denna psalm
på den omätliga motsättningen mellan
den eviga gudomen, som är "en tillflykt
från släkte till släkte", och den blott för
en kort stund levande, växling
underkastade, kommande och svinnande
mänskligheten, som "är såsom en sömn"
eller

".. . de likna gräset, som frodas;
det blomstrar upp och frodas om
morgonen,

men om aftonen torkar det bort och
förvissnar".

Det är nu kännetecknande för den
österländska människan, att hennes
medvetande att kunna skapa först uppvaknar
under trycket av gudomen, som på alla
sidor överväldigar, ja nästan utsläcker
henne. De sista verserna uttala detta
tydligt: sedan visionen av evigheten och
den mänskliga vanmakten frambesvurits,
vänder sig psalmisten plötsligt till nå-

got helt annat: han anropar gudomen, att
den måtte förläna framgång åt det ringa
som ännu är kvar, det dagliga arbetet.

"Och Herren, vår Guds, ljuvlighet komme
över oss.

Må den främja för oss våra händers verk;
ja, våra händers verk främje den."

Vi ser här, hur i den troendes själ
initiativet till arbetet uppstår: den måste
först vara helt fylld av Guds storhet och
tillika vara medveten om sin egen
intighet, för att kunna föda inom sig beslutet
till skaparegärningen. Arbetet betyder
här innehållet och ett slags tillåtet
rättfärdigande av den jordiska existensen.
Ty om också människan känner sig
försvinnande liten och eländig inför Gud,
skulle det ändå inte motsvara den höga
avsikt, som Skaparen uppenbarligen
fullföljer med henne, om hon skulle uppge
sig själv och vara en dådlös åskådare till
sin egen undergång. Tvärtom synes
möjligheten att kunna arbeta vara en av Gud
velad räddning av det egna jaget likt
klippan i havet, vid vilken den för
elementets omätlighet svindlande klamrar
sig fast.

Österlandets religiöst baserade
uppfattning av arbetet grundar sig helt på
denna insikt. För den gäller, att vi i allt är
beroende av världsledningen, att vi
liksom marionetter sättes i rörelse av en
oändlig, hemlighetsfull vilja i fråga om
ort och tid för var födelse, de av ödet
oss givna föräldrar, syskon, hustru, man,
barn, vänner och folkgemenskap: men
vår lott består just däri att vi såsom
meningen med vårt arbete förstår och
fyller den uppgift, som därigenom givits
oss.

Även om denna inställning har
årtusenden bakom sig, finns den ännu kvar i
det religiösa österlandet. I det
inflytande, som det indiska Dharinabegreppet
utövar genom Gandhis rörelse, har denna
inställning visat en förnyad kraft i
våra dagar. Vi förstår, att arbete endast då
kan lia en intensiv verkan, när det får
en metafysisk grund. Dess varaktighet
och effektivitet beror inte på praktiska

228

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:33:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/folklig/1942/0240.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free