- Project Runeberg -  Folklig Kultur / 1942. Årgång VII /
230

(1940-1942)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

robert braun

född i Europa, begick självmord under
en semesterresa, då han efter femtio års
bortovaro åter kom till hembygden: och
detta blott därför att ett liv, i vilket
människan inte tar vara på sig själv på det
fasta sätt, som en äkta kultur kräver,
plötsligen syntes honom ovärdigt och
outhärdligt.

Man får inte tro, att de stora,
framgångsrika arbetsmänniskorna är så säkra
på sig själva som det vill synas utåt. De
får inte ta sig före att ärligt inför sig
själva tillstå det som brister. Men om
det någon gång händer genom en gåtfull
skickelse, om de genom något oförutsett,
som träffar dem i deras mänskliga
innersta, kommer in på den andra, alltid
sorgfälligt undvikna vägen, den inre
sanningens väg, ■— då börjar också här den
tragedi, som gör vår tidsålder så
söndersliten i sitt inre.

Vem känner inte, när han engång har
beträtt framgångens väg, de upprepade
maningar till omvändelse, för vilka han
i hemlighet ryggar tillbaka? De uppstår
genom att man ser tillbaka på den tid,
då man ännu undvek lätt fången lön, den
tid då den inre rösten eller den äkta
hängivelsen ännu var källa till arbetet. Men
ett liv fullt av rikligt lönad prestation var
alltför bestickande, och på så sätt
råkade man allt djupare in i trollkretsen av
en annan makt med andra lagar. Och då
man alltid måste på något sätt fullfölja
det man en gång börjat, så driver man
dagligen och stundligen bort på en våg,
som allt starkare griper simmaren, ju
längre han vågar sig ut.

V.

Om motsättningen mellan det gamla
Europa och Amerika yttrar sig i
fråga om förhållandet till framgången, så
framträder den emellan det gamla
Europa och orienten i fråga om reningen och
innerligheten. I orientens mening riktigt
arbete är inte möjligt på annat sätt än
genom att anamma den tros- och
moraluppfattning, som är dess förutsättning,
och därmed en ändrad livsföring. För att
ta ett oss nära liggande exempel: Hur

svårt blir det inte för européen att
handla som Gandhi och de andra indiska
apostlarna och helgonen, då han måste
besluta sig att inte blott i sättet att
arbeta utan t. o. m. i fråga om sättet att äta
och kläda sig antaga en ny levnadsform.
Han måste underkasta sig ett system av
rening. Men detta motsäger ofta hans
personlighetsideal, som knappast är möjligt
utan ett privatliv och andra rättigheter,
som självkänslan tillåter sig — och på
så sätt uppstår ofta svåra, om än ofta
omedvetna konflikter, som överhuvud
framträder, där religion och arbete
mötas. Dessa konflikter står i häftighet inte
tillbaka för dem, som strävandet efter
framgång framkallar.

Ty om västern mera fordrar
hänsynslöshet, lättare anpassning och nyktrare
verklighetssinne för att uppnå bättre
resultat, så kräver östern raka motsatsen:
på fromhet och tro baserade
grundsatser, fördjupande, innerlighet, rening och
starkare motstånd mot världen. I båda
fallen tvingas den gammaleuropeiska
personligheten till avgörande: den har
intet annat val än att sluta sig inom sig
själv eller att upptaga främmande
element.

MILTON SILVERMANN:
Underverk i en flaska. Natur och
Kultur 1942, 313 s., 8:50.

Redan titeln på Milton Silvermans bok,
Underverk i en flaska, ger vid handen,
att "berättelsen om tio undergörande
läkemedel och om de duktiga män, som
avsiktligt eller oavsiktligt upptäckte dem"
är "amerikansk" till sin uppläggning. Det
är den också, och man är mycket
tveksam inför denna form. Möjligen kan den
på det sättet bli lättare tillgänglig för
ungdom i skolåldern, men annars är
värdet problematiskt. De tio undermedlen
äro morfin, kinin, digitalis, kokain,
sal-varsan, aspirin, veronal, sulfonamid och,
i mitt tycke tämligen omotiverat,
vitaminer och hormoner.

Sagoboksframställningen gör det hela
mycket färgrikt och — på sina ställen
— spännande men i förhållande till
frasernas mängd ger den för litet faktisk
upplysning. Vi ha redan bättre arbeten
tillgängliga på svenska.

Sven G. Lindquist.

230

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:33:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/folklig/1942/0242.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free