- Project Runeberg -  Folklig Kultur / 1942. Årgång VII /
346

(1940-1942)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

LIT TERA TURSPEGEL

Hardy, Tolstoy, Andrejev och Daudet.
Men knappast någon skall lia
invändningar mot något som är medtaget i den
vackra volymen. Dess värde ökas genom
Siwertz inledande uppsats om läsningens
konst och de små ingresser, i vilka varje
författare och dennes verk får en koncis
presentation.

G. H.

Amelie Posse berättar.

AMELIE POSSE: Bygga upp ej
riva neder. Natur och Kultur.
Pris 12:50.

En förläggare påstod nyligen att det
inte fanns någon berättarglädje i svensk
litteratur. Han har helt visst inte läst
Amelie Posses böcker. Där finns i vart
fall berättarglädjen. Den är så naturlig
hos henne, så ett med hennes väsen att
allt hon rör vid blir som förtrollat. Det
är rätt egendomligt ty hon förvanskar
ingenting av stoffet. Hon berättar endast
det som varit och hänt. Nu har det hänt
mycket i hennes liv. Men det händer
tämligen mycket för de flesta av oss. Det
är dock endast få förunnat att kunna
lyfta upp det hända på det plan där det
blir allmängiltigt, blir oss tillhjälp att
"bygga upp ej riva neder".

Hennes sista bok har mycket att ge. Det
är upplyftande att se en människa lära
sig le genom tårarna — det talas
minsann inte om tårar i boken, men man kan
ana dem. I de skakande kapitlen om
republikens undergång då alla samlas på
den gamla gården och för sista gången
sjunga fosterlandshymnen: Var är mitt
land, var är mitt hem? då blir man in
i hjärteroten påmind om vad det vill
säga att verkligen ha ett land och ett
hem . . .

Berättelsen om denna gamla gård och
de människor som leva här i ett litet
land beläget mitt i historiens vilda
skeende, har blivit ett dokument över
mänsklig käckhet och arbetsglädje. Läs
kapitlen om kråkslottet där flädermössen
hängde som sammetsbaldakiner i taket,
råttor, katter och ugglor väsnades och
fönstergluggarna gapade svarta ut i
natten då Maminka—husmodern—envist låg

där om nätterna tills man fick något rum
i ordning. Sen får man följa
uppbyggandet, ute och inne, lära känna djur och
folk, vara med om vardag och fester, lära
känna allt så väl att man med bävan
undrar hur det nu ser ut på den ockuperade
gården, undrar hur det gått med dem
alla–Ugglorna är där igen, säger
författaren, fönstrerna gapa åter tomma ut
mot natten. Men minnet av det som varit
kan ingen ta från dem som en gång
levde där.

Jag vill sluta med att citera några ord
ur författarens företal:

"Liksom miljoner andra mänskor har
jag fått lära mig sanningen i de
plötsligen så aktuella orden: ’Evigt ejes kun
det tabte’. Jag har gjort den överraskande
erfarenheten att i samma ögonblick
saker och ting blivit upptecknade, har de
höjts till ett tidlöst plan där ingen plats
finnes för bitterhet eller ressentiment
av något slag."

Bokens värde förhöjes ytterligare
genom utsökta teckningar av konstnären
Jan Brazda.

Maj Hirdman.

Tre kvinnoromaner.

GERTRUD LILJA: Hök och
duva. Bonniers. 9:50 kr.

ALICE LYTTKENS: Syndafall.
Bonniers. 8:50 kr.

BERIT SP ÖN G: Nävervisan.
Norstedts. 12:50 kr.

Gertrud Lilja hör till våra verkligt
pålitliga författare. Hon skriver inga
sensationella romaner och framträder inte
med några anspråk på att vara
sanningssägare eller uppseendeväckande avslöjare,
men hennes romaner äro verkningsfulla
av andra skäl: de äro allvarliga,
genomtänkta och välskrivna. I Hök och duva
är problemet — som i hennes flesta
böcker — av moralisk art, och de sympatiska
kvinnoporträtt den uppvisar äro
tilltalande också för läsaren — även om man
inte kan undgå att lägga märke till att
författarinnan delvis nått sin avsedda
effekt genom att som kontrast uppvisa
en man, som saknar heder och samvete.
Boken ger i alla fall prov på förnäm
människoskildring i en modern stock-

346

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:33:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/folklig/1942/0358.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free