- Project Runeberg -  Folkets parkers centralorganisation : En kortfattad redogörelse över folkparkernas utveckling 1905-1930 /
24

(1930) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Verksamheten under åren 1905-1930

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

man måste räkna med innan starten kan ske.
Våren är den tid då organisationens inkomst"
källor äro fullständigt uttorkade och det är
därför inte så lätt att klara denna enda gren
av verksamheten, för att nu inte tala om allt
i övrigt, som kräves omedelbart före en
sä-songs början.

Hur finansieras nu allt detta, frågar sig
säkerligen den som läser detta. Det kan
därför vara på sin plats att i detta
sammanhang lämna en redogörelse just härom.
Organisationens inkomster utgöras av, dels den
årsavgift, som pålägges anslutna företag, dels
den procent, som är stipulerad för varje
förmedlat engagemang. Denna utgöres av 5 %
för solister och 3 % för teater. Dessutom
uppstår någon behållning på den av
Centralorganisationen bedrivna varuförmedlingen.

Gaget till artister och sällskap utbetalas av
styrelsen för den park, hos vilken de äro
engagerade, men gagets storlek fastställes av
Centralstyrelsens V. U., som även upprättar
förslag till resplan för de olika sällskapen.

De mindre dramatiska sällskapen garanteras
3 dagar i veckan, onsdag, lördag och söndag,
medan de lyriska och ett större dramatiskt
av ekonomiska skäl måste placeras varje dag.
Ett sådant sällskap kostar nämligen varje dag
inemot 600 kr. och en obesatt dag är således
liktydig med en förlust av motsvarande
belopp. Regnar det, så att en föreställning
måste inställas, får vederbörande park
vidkännas den förlusten.

Det gage de engagerade teaterdirektörerna
erhålla för tre dagar pr vecka, täcker deras
omkostnader för sällskapet. De ha sedan den
möjligheten att å veckans övriga dagar förhyra
parker, och på så sätt skapa sig en, om ock
blygsam behållning på sina sommarturnéer.
Av allt att döma uppskatta de också tillfullo
denna omständighet och betrakta
sommarturnén som sin lugnaste och behagligaste tid.

Operetternas gage beräknas efter
självkostnadspris, eller kanske rättare skulle göra det.
Men då det gage parkerna skola betala måste

fastställas före den tidpunkt då man kan
överblicka kostnaderna för uppsättningar o. d. bli
gagena i regel satta i underkant. Knappast
någon säsong har gått med mindre än att en
förlust för organisationen av några tusental
kronor uppstått. Denna förlust kommer ju
dock parkerna tillgodo därigenom att de
erhålla lägre gage än de egentligen borde erlägga.
Fråga är för övrigt om de orka med mera än
som redan pålägges dem.

Vid fastställandet av gage för de olika
parkerna tages hänsyn till deras ekonomiska
bärkraft på så sätt, att de mindre och i
ekonomiskt avseende svaga komma i åtnjutande
av lägre gage på de större och stabilares
bekostnad. Ett sådant förfarande gör det möjligt
även för de minsta parkerna att någon gång
erhålla de största och dyraste sällskapen.
Detta är ju ett solidaritetsbevis så gott som
något. I ekonomiska ting är solidariteten i
de flesta fall inte många skatter värd. Men
så är det icke här.

Det har i det föregående omnämnts, att
parkerna i Skåne så när som på två, nämligen
Trälleborg och Ahus, icke tillhöra
organisationen. Några andra utav dem voro anslutna
åren 1919 — 1920, men separerade sedan för
att ingå i en sammanslutning, som omfattade
endast Skåne.

Orsaken till detta rätt egendomliga
förhållande torde i första hand vara att parkerna
därnere arbeta efter helt andra metoder än i
det övriga Sverige. Någon teater användes
icke i skåneparkerna, utan de sceniska
prestationer som bjudas publiken bestå av
varieté-nummer i den ekvilibristiska branschen, samt
några sångartister. Man synes lägga an på
att få så korta uppträdanden som möjligt,
under det att publiken i de flesta till
organi-tionen anslutna parkerna fordra
helaftons-spektakel, även om det gäller ett
varietépro-gram. Något annat bärande skäl för att icke
samlas inom en organisation kan man
svårligen leta fram. Om man icke möjligen skall
försöka sig på att se saken ur rent skånsk

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:34:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/folkpark/0026.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free