- Project Runeberg -  Folklynnen /
132

(1920) [MARC] Author: Carl G. Laurin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Paris

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

parasitväsen, som utmärkte 1’ancien régime under 1700-talet och
nästan frätte upp monarkien, inhystes och pensionerades ända
till 10,000 personer, från och med hertiginnor till och med
perukmakare, i Tuilerieslottet. I Tuilerierna fanns det
bokstavligen inte plats för Marie-Antoinette, som då hon reste in till
Paris därför icke kunde bo i sitt eget slott. Den, som letar efter
rokokobyggnader i Paris, blir besviken. Den akademiska
klassicitet, som 1600-talets Frankrike fick från de italienska målarna
och arkitekterna, fanns både i Poussins tavlor och i en Perraults,
en Mansards, en Soufflots verk, och där fanns också en sorts
torrhet, som störde redan i Versailles-slottet och utmärker även
kyrkorna. Så den av två våningar, underst dorisk, överst
jonisk, prydda fasaden av Saint-Sulpice på vänstra Seinestranden,
där den betydliga kyrkan ligger, omgiven av små hotell, där
präster taga in, och butiker, där radband och helgonfigurer
försäljas, och mellan träden skymtar det katolska prästseminariet,
le séminaire de Saint-Sulpice. Den ännu ryktbarare
Sainte-Geneviéve, nu Panthéon, visar samma nyklassiska drag, ehuru
den är byggd på 1760-talet. Allt efter som tidsguden
bjuder blir den kristet eller hedniskt tempel, där Voltaire och
Zola, utan entusiasm från les sulpiciens’ sida, begravts. Till
och med aristokratiens bostäder under rokokotiden visa till det
yttre föga av rocaillestilens ornamentik, det skulle då vara på
själva huvudportalerna. Palais Bourbon, det allra största privata
palatset, uppfördes av Ludvig XIV:s dotter med Madame de
Montespan och visar utanpå ett allvar, som var främmande för
byggfruns höga moder. Palais Bourbon är snarast ett korintiskt tempel.

Vad livsåskådning beträffar, så skilja sig de »tres nobles et
tres vertueuses dames»,
som under 1’ancien régime bebodde
palatset, föga från den som hyllas av de radikal-socialistiska
deputerade, vilka nu röra sig i den stora i smakfull empirestil
utstyrda hemicykeln, där en gobeläng efter Rafaelsskolan i Aten
manar till visdom och harmoni. Alla längta de efter frihet,
frihet från alla band, de senare ej minst från partibanden.

Vid 1600-talets början var Place Royale, under revolutionen
omdöpt till Place des Vosges, medelpunkten för det eleganta

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 20:15:11 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/foly/0148.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free