- Project Runeberg -  Folklynnen /
143

(1920) [MARC] Author: Carl G. Laurin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Paris

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Något som ger Paris ett särskilt behag är blandningen av
gammalt och nytt. Jag menar då icke bara, att det gotiska
tornet Saint-Jacques, där Pascal gjorde fysikaliska experiment, fick
stå kvar, trots att Eiffeltornet byggdes, utan den ovilja för att
ändra i onödan, vilken gör att affärer, teatrar och matställen få
en sorts stil och karaktär, som saknas både i Berlin och
Stockholm. Vestibulen i Théàtre des Variétés är oförändrad från
1800-talets första år. I Stockholm ha alla teatrar under de
senaste tjugu åren omändrats.

Den idealisering eller koncentrering av verkligheten, som
konsten och dikten skänker, har Paris framför alla andra
moderna storstäder. Härtill kommer även, att de franska
romanerna, nästan alla skildrande Paris, ofta ge oss en ovanligt sann
bild av livet. Man får ofta höra, att fransmännen ej äro
sådana, som de framställas på teatrarna eller i romanerna. I min
tro finnes det intet folk, som blivit så fylligt och sant
avspeglat i konst och litteratur, om ej möjligen danskarna. Och
deras tecknare! Står en Daumier likt en Michelangelo över tid
och folk, så hur lever däremot ej Paris i Gavarnis, Degas’,
Steinlens, Forains och Legrands teckningar. Och liksom de gamla
siminrättningarna vid Pont-Neuf, fallfärdiga och smutsiga som
väl inga andra renlighetsinrättningar på jorden, fått odödlig
skönhet genom Meryons etsningar, han som fått fram den svarta
mystiken på allting i och omkring La Cité, så har den
ljusa dallrande atmosfären över Seine-broarna, dammet och
solskenet över bulevardernas myller skildrats av en Monet, en
Raffaëlli, en Sisley, en Pissarro. Alla dessa utsökta och flyktiga
intryck, »impressions», av Parisluften ha med trolleri bundits
på duken.

Naturligtvis har man också i Paris varit litet oförsiktig med
att »försköna» staden med monument, så att det finnes fullt fog
för bildandet av en förening, som borde inlösa och nedgräv
de fulare statyerna, något som bittra kvickhuvuden föreslagit.
Men denna sorg finnes i alla civiliserade huvudstäder, både i
Rom och i Stockholm. Monumentet över Jeanne d’Arc
däremot på Place des Pyramides vid Louvren hör i mått och linjer

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 20 10:04:54 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/foly/0159.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free