- Project Runeberg -  Om de saakaldte uskyldige Fornøielser /
10

(1828) [MARC] Author: Friedrich Wilhelm Krummacher With: August Hermann Francke
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Om de saakaldte uskyldige Fornøielser

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

10
kjende nogen syndig Tilboielighed, nogen ond Lyst. Er det ikke
faaledes et forfærdeligt Hykleri, at Verden, naar den forsvarer
Dandsen, da veed saa vel at fjerne fra den alle syndige Omstæn
digheder, og i sin Indbildning vil forestille sig en Dands, hvorved
Man ikke soger Andet end christelig Tugt og Wrbarhcd, medens
den dog selv tydeligen veed, at ikke blot Vondcrnes Dandse,
men ogsaa de Fornemmeres Valler i ingen Henseende ere af
en saadan Beskaffenhed, som den vil give sig Skue af. Naar
Man taler om Dands, maa Man tale om den, saadan som
den forekommer.
8) Vil Man paastaa, at Dands er tilladelig, saa bor Man
ogsaa sige, for hvem den er tilladelig og ingen Synd. Mon for
de letsindige, uomvendte Vcrdensborn? For dem er Alting Synd
indtil deres Gaaen og Staaen, indtil deres Spisen og Drikken:
thi „Alt, som ikke er af Tro, er Synd" (Rom. IH, 23.); „for
de Besmittede og Vantro er Intet rcent, men baade deres Sind
og Samvittighed er besmittet" (Tit. 1, 15.). Det er derfor
ganske og aldeles en falff Anskuelse, naar Vcrdensborncne ville
troste sig med at tale om saakaldte indifferente Ting. I sig selv
kan vel en Gjenstand vcrre indifferent, det er: hverken ond eller
god, men naar Man tillige betragter den som virkelig udfort af
en Person, saa er den enten ond, naar Personen er ond, eller
god, naar han er god. Den som endog blot udvortes crkjendcr
denne Sandhed, han veed da ogsaa, at Dands visseligen er Synd
for saadanne Vcrdensborn, som derved alene hylde og tilfredsstille
deres sandselige Lyster. Saaledcs bliver Sporgsmaalct blot om
de sande og troende Guds Vorn. For disse vil det vel vcrre
mere nodvendigt at sporge, hvorledes de ret skulle kjcrmpe mod
Djcrvclen og Synden, end at sporge, om de maa dandse. Men,
naar de sporge, maa Man svare dem Nei, at nemlig Dands er
fordærvelig for dem; thi de ere enten svage eller stcrrke. Ere de
svage, saa at det koster dem Moic at overvinde Djcrvclen, Verden
og sit eget Kjod, vilde det da ikke vcrre den storste Übetcrnksomhed,
om Man selv vilde gjore denne Seier endnu tungere for sig, og
med fri Villie udscrtte sig for den Fare at blive overvunden?
Ville Begyndere i Christendommen, d. e. saadanne, som begynde
med ret Alvor at behandle sin Christendom, ikke lade sig advare om.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:43:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fornoi/0012.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free